SMART 2020: éles teszten a digitalizáció
Lezajlott az IVSZ első, teljes egészében az online térben szervezett és megtartott konferenciája. A SMART online koncepciója és megvalósítása jól vizsgázott, amit mi sem bizonyít jobban, hogy az esemény három napját kiemelt figyelem és több száz látogató kísérte.
Hogyan lehet online konferenciázók százait mozgósítani három napon keresztül? Mi a legjobb módja a networking pótlásának? Szükség van-e egyáltalán erre? Milyen platformon, szoftverekkel lehetséges egy olyan keretet biztosítani, amiben az előadók és a nézők is egyformán komfortosan érzik magukat? Át lehet-e adni üzleti gondolatokat, üzeneteket hitelesen, hatékonyan fizikai találkozás nélkül? Képesek mindezzel megbirkózni a digitális platformok és legfőképp: készen áll-e erre bárki?
A felsorolt kérdések legfeljebb töredékét teszik ki azoknak a felvetéseknek, amelyeket március közepe óta minden konferenciát szervező és tervező cég, szervezet, szakember feltett magának és másoknak. És ez alól az IVSZ sem kivétel.
A SMART tavaly sikeresen debütált immáron az IVSZ rendezésében, a második nekifutás azonban rögtön olyan kihívás elé állította a szervezetet, amivel eddig egyszer sem szembesült. A konferencia online térbe helyezése, a digitális platformok bevetése nem volt kérdés, a megvalósítás mikéntje, az ehhez passzoló kommunikáció hangolása, a támogatói felületek megfelelő kialakítása, az előadói csapat újra- és átszervezése annál inkább.
A legnagyobb kihívás talán nem is technikai, hanem emberi oldalról jelentkezett: meggyőzni a neves előadókat, cégeket arról, hogy ez az egész „online konferencia dolog” működni fog.
Hozzuk össze őket!
A platform megtalálása, a közvetítési sávok meghatározása, a napi konferencia adag kimérése mellett az emberi kapcsolatok online térbe való átemelése jelentette (és jelenti mindenki számára) a legnagyobb kihívást. Hiszen ez az, amit az ember (természeténél fogva) leginkább hiányol egy online konferencia esetében. Az előadás utáni kötetlen beszélgetést, a véletlen összefutást az Akvárium valamelyik pultjánál, a későbbi üzleti megbeszélések előkészítését. A SMART ezért három lehetőséget is kínált az interakcióra, mindegyiket egy kicsit más céllal, eltérő közönségnek és témákkal.
A SMART Meetup az előadókkal való beszélgetést tette lehetővé a konferencia műsorával párhuzamosan. Az előzetes regisztrációhoz kötött, limitált résztvevői számmal futó Meetup a három nap alatt hat alkalmat biztosított az előadók és a nézők közötti információ cserére, mindezt moderáció mellett. Az érdeklődést jól mutatta, hogy a meghirdetett helyek napokon belül beteltek, de ugyanez történt, amikor újra megnyitottuk a regisztrációt.
A SMART Conversations szintén az előadók közreműködésével adott teret a beszélgetésre, de már egy bizonyos tematika mellett, profi moderátorok támogatásával. A második nap végére meghirdetett esemény a résztvevők aktív közreműködésével, véleményalkotásával dolgozta fel a SMART központi témáját, a digitális bizalmat.
A harmadik, nézői interakcióra, tematizálásra épített formátum a mesterséges intelligencia területével foglalkozott, amit majdnem 200-an követtek élőben. Az MI Workshop egy olyan életszagú helyzetet elemzett, amely minden vállalkozás számára megfoghatóvá tette az MI szerepét a céges működés során. A Workshopot vezető szakemberek egy képzeletbeli pékségben felmerülő kérdések, megoldandó problémák tükrében értelmezték a mesterséges intelligencia jelentőségét és azt, hogy az nem feltétlenül csak a milliárdos nagyvállalatok számára elérhető és megfizethető.
A digitalizáció sikere is
A SMART idén nem jött volna létre, ha nincs nyitottság a digitális platformok, a szervereken futó alkalmazások, a szélessávú kapcsolat, az internet kép- és hangtovábbító képessége iránt. Ezt a számok is tükrözték: a konferenciára 1200-an regisztráltak, a napi előadásokat, eseményeket pedig folyamatosan, közel 400-an követték nyomon. De talán mindezeknél is beszédesebb és meglepőbb adat, hogy a felületre belépő konferenciázók fele 1 óránál hosszabb időt töltött el az oldalon.
Az elmúlt hetek, hónapok, és maga a SMART is azt bizonyítja, hogy a digitalizáció eszméje, valamint az ahhoz való hozzáállás végérvényesen beérett. Elképzelhető, hogy egy világjárvány nélkül ehhez a ponthoz valamivel később érünk el és a bizalom is nehezebben épül fel, de ha már így alakult, akkor érdemes minél előbb és minél többet profitálni belőle. A digitális eszközök, platformok itt vannak készen előttünk, és csak arra várnak, hogy még többet merítsünk belőlük, még nagyobb esélyt adjunk nekik, és ezzel a következő hónapok, évek ne a túlélésről, a gazdaság megmentéséről, hanem annak újra alkotásáról, újra álmodásáról szóljanak.