Továbbra is nagy a kereslet a bootcamp-hallgatók iránt
Az első Bootcamp Auditjelentés után az IVSZ újból elkészítette az intenzív rövid ciklusú informatikai képzésekre, vagyis az ún. bootcamp képzőhelyekre vonatkozó jelentését három meghatározó piaci szereplő közreműködésével. A friss jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a pandémia miatt bevezetett online képzések a vidéken élők előtt is megnyitotta a lehetőséget a karrierváltásra, emellett 2020-ban a nők aránya is nőtt a bootcampek hallgatói között. Nemcsak a képzések magas színvonalát, hanem a minden korábbi mértéket meghaladó informatikushiányt is jelzi, hogy a bootcamp képzéseket elvégzők szinte azonnal, korábbi keresetüket akár kétszeresen meghaladó fizetésért tudnak elhelyezkedni.
A jellemzően 6-18 hónapos IT-képzéseket kínáló, úgynevezett bootcamp iskolák képzései iránti kereslet hazánkban is folyamatosan bővül, amit elsősorban az évek óta növekvő informatikus-hiány magyaráz. Az IVSZ második alkalommal auditálta a három legnagyobb hazai bootcamp képzőhely, a Codecool, a Green Fox Academy és a PROGmasters programozó-képzéseit. Az audit elvégzésére 2021. november 23. és december 9. között került sor.
A képzőhelyek tapasztalatai szerint a pandémia által okozott átmeneti megtorpanás után 2020 őszétől a vállalatok fokozatosan visszatértek eredeti toborzási céljaikhoz, így 2021 elejétől újra megélénkült a junior programozók iránti kereslet.
Összességében 2020-ban a bootcampeket elvégző hallgatók 88,7%-a tudott elhelyezkedni IT munkakörben a képzők által garantált, maximum 6 hónapos elhelyezési időn belül, ami más szektorokkal összehasonlítva kiugróan magas arány.
Az audittal párhuzamosan a három iskola végzett hallgatói körében az IVSZ nem reprezentatív felmérést végzett, mely alapján a végzettek 80,7 százaléka szoftverfejlesztőként helyezkedett el, a többiek egyéb informatikai munkakörben, például szoftvertesztelési területen találtak munkát, és csupán kevesebb mint 5 százalékuk nem tudott IT/szoftverfejlesztési területen munkát találni.
Forrás: IVSZ bootcamp audit, alumni kutatás 2021
Az IVSZ örvendetesnek tartja, hogy a hazai bootcampek értékes munkaerővel látják el azokat a vállalkozásokat, amelyeknek egy-egy szakterületre specializálódott junior programozóra vagy tesztelőre van szükségük, hozzájárulva a digitális munkaerőhiány csökkentéséhez. Ugyanakkor a teljes informatikai képzési kibocsátás és a munkaerőpiaci kereslet közötti különbség továbbra is évről évre nő, ezért önmagukban e helyek működése nem képes megoldani a krónikus informatikus-hiányt, ehhez ennél komplexebb megoldás csomag alkalmazására van szükség.
– kommentálta az audit eredményeit dr. Vinnai Balázs, az IVSZ elnöke.
Nőtt a nők aránya, vendéglátásból, gyártásból és művészeti területről is érkeztek hallgatók
A második bootcamp-jelentés szerint 2020-ban 25,6 százalékra emelkedett a bootcampek hallgatói között a nők aránya, ami meghaladja mind a korábbi években tapasztaltakat, mind az infokommunikációs területre jellemző 12 százalékos arányt. A nők növekvő aránya örvendetes, hiszen – ahogy arra az IVSZ 2021-es háttérkutatása is rámutat – Magyarországon a női informatikusok aránya az uniós átlagnál alacsonyabb. Ezért kevésbé diverzek a hazai informatikai csapatok, másrészt a nők nagyobb mértékű jelenléte is segítene mérsékelni a jelentős szakemberhiányt a szektorban.
A kutatási eredmények szerint a bootcampek diákjainak szakmai életútja nagyon változatos: a más területen eltöltött munkatapasztalat átlaga 6,5 év, és különösen a pandémia miatti korlátozásokkal leginkább érintett ágazatokban (pl. vendéglátás, turizmus) nőtt meg az érdeklődés a karrierváltó képzések iránt. A végzett hallgatók korábban többnyire adminisztratív munkakörben dolgoztak, de sokan érkeztek kereskedelmi, pénzügyi, gyártási, oktatási, művészeti és autóipari területről is.
Járvány után is marad az online bootcamp képzés
A COVID-19 világjárvány több szempontból is befolyásolta a hazai bootcamp képzések piacát, illetve a képzési keresletet. A pandémia megfékezése érdekében bevezetett lezárások idején munkájukat elvesztők közül sokan kerestek olyan képzési lehetőséget, amellyel új, stabil és jövőbiztos szakmát vagy megélhetési formát kaphatnak. Ebben a kormányzati kezdeményezésű Újratervezés Program és Struktúraváltó Program is bátorította őket.
A járványhelyzet miatt szükségessé vált online átállás 2020-ban rengeteg erőforrást kötött le a képzők részéről (új módszertanok kidolgozása, új képzések piaci bevezetése, a bizalom kiépítése az online oktatás iránt), ugyanakkor az online képzések bevezetése a vidéken és külföldön élők számára is elérhetővé tette a képzéseket.
Az interneten keresztüli oktatás végül olyannyira bevált, hogy a bootcampek a járványhelyzet után is szeretnék megtartani azt önálló termékként, hiszen tapasztalatok szerint az online képzéseket hasonló sikerességgel végzik el a hallgatók, és ugyanolyan arányban helyezkednek el, mint a tantermi oktatásban résztvevők. A lemorzsolódás arányaiban nem figyelhető meg jelentős különbség az on-campus formához képest, ugyanakkor a képzést tantermi oktatásban kezdő, a képzés közben a pandémia miatt haza kényszerülő hallgatóknál tapasztalható egy ilyen hatás.
Codecool | Green Fox Academy | PROGmasters | Átlag/összesen | Megjegyzés | |
Végzettekre vonatkozó adatok | |||||
Végzett hallgatók száma | 171 | 79 | 51 | 301 | auditált |
Lemorzsolódási arány (lemorzsolódott/felvett) | 28,24% | 24,22% | 13,15% | 25,60% | auditált |
Végzett hallgatók átlagéletkora | 28 | 30 | 32,5 | 30,2 | auditált |
Végzett hallgatók közt nők aránya | 21,00% | 30,55% | 25,20% | 25,58% | auditált |
Elhelyezkedési arány összesen ((elhelyezett (1)+önállóan elhelyezkedett(2))/végzett)) | 91,23% | 83,54% (3) | 88,24% | 88,70% | auditált |
A dőlt betűvel szedett sorokban auditált adatokból származtatott értékek szerepelnek. | |||||
(1) Az IVSZ csak az elhelyezés megtörténtét vizsgálta, azt azonban nem, hogy teljes mértékben letöltötte-e a próbaidőt a hallgató, vagy más jelöltet kellett helyette küldeni (partneri megállapodás keretében ilyen esetre vonatkozóan). Egyes elvétve előforduló, kirívó esetben, amikor a próbaidő kezdetét követő néhány napon belül szűnt meg a hallgató munkaviszonya, a hallgató nem került beszámításra az elhelyezettek közé. | |||||
(2) Csak a GFA és PM hallgatóinak önálló elhelyezkedésére vizsgáltunk adatokat, CC esetében az önállóan elhelyezkedetteket nem vizsgáltuk, itt csak az elhelyezettek aránya jelenik meg. | |||||
(3) Az önálló elhelyezkedés – ami a GFA esetében kiugróan magas- nem auditálható teljeskörűen, így ez az arány elmarad a valós elhelyezkedési aránytól. |
Végzettekre vonatkozó adatok
A munkaerőhiány enyhítése komplex beavatkozást igényel
Az IVSZ humánerőforrással foglalkozó vitairata[1] szerint a magyarországi digitális gazdaság fejlődését fenyegető legfőbb korlátozó tényező továbbra is az informatikai és digitális munkaerőhiány.
Mivel önmagában sem az informatikai képzési területre felvehetők számának növelése, sem a bootcamp iskolák kapacitásának bővítése nem elegendő a munkaerőhiány felszámolásához, az IVSZ e témával foglalkozó vitairata[2] beavatkozások komplex rendszerét javasolja, melyek közül a legfontosabbak:
- az oktatási rendszer digitális megújítása – digitális kompetencia-minimum bevezetése az érettségi feltételeként (DOS 2.0 stratégia elkészítése);
- az IT és digitális szakképzésbe, felnőttképzésbe és felsőoktatásba jelentkezők számának növelése, a lemorzsolódás csökkentése, a képzők és a vállalkozások közötti együttműködések bővítése („Programozd a jövőd 2030” program);
- nagy volumenű STEM / IKT ösztöndíjprogram a felsőoktatásban;
- a bootcamp képzéseken való részvétel ösztönzése és támogatása, ösztöndíj- és hitelprogram;
- külföldön dolgozó magyar, illetve külföldi IT és digitális munkavállalók Magyarországra vonzása, itthon tartása, illetve a hazai vállalkozások munkaerő-megtartó képességének erősítése;
- SZJA kedvezmény a munkavállalóknak képzésben való részvétel esetén; egyéni képzési számlabevezetése;
- KKV-k ösztönzése munkavállalóik digitális kompetenciáinak és IT-tudásának növelése érdekében.
A második Bootcamp Auditjelentés teljes változatát itt nézheted meg, vagy innen töltheted le .pdf-ben.
Az IVSZ első Bootcamp Auditjelentésének megállapításait itt olvashatod.
Az audit részletes eredményei, az IVSZ résztvevő bootcamp iskolák végzett hallgatói körében elvégzett felmérésének eredményeit, valamint a képzőhelyek működési modelljeinek részletezése a részletes riportban olvasható.
[1] Összefogás a digitális Magyarországért – Humán tőke vitaanyag
[2] https://ivsz.hu/human/
Kapcsolódó
Ezek is érdekelhetnek
Alakítsuk közösen a DIMOP pályázati kiírásokat – véleményezés szeptember 14-ig!
Az IVSZ a GINOP Plusz, DIMOP Plusz, RRF és további operatív programok monitoring bizottságában aktívan dolgozik azért, hogy minél több fejlesztési forrás álljon a cégek rendelkezésére digitális ...