Segítünk a piacképes ötleteknek eljutni a cégalapításig – interjú Kun Zsuzsannával

2023.06.21

Az idei SMART “Üzlet és pénz jövője” elnevezésű szekcióban a közönség egy pitch session keretében ismerkedhetett meg a Scraping Robotics-szal, a ReFilamerrel, a PetWiseCarerel és a MotivApp-pal. A közös ebben a négy startupban, hogy mindannyian a HSUP (Hungarian Startup University Program) sikersztorijai, a Program elmúlt 2 évének “védjegyei”. A Programról, az eddig elért eredményekről és stratégiai célkitűzésekről kérdeztük a konferencia után Kun Zsuzsannát, az XI Agency vezérigazgatóját. 

IVSZ: Milyen életszakaszában van jelenleg a HSUP, mi a legfontosabb fejlemény a program életében? 

Kun Zsuzsanna: Aki még nem ismeri a Hungarian Startup University Programot (HSUP), annak egy gyors összefoglalóval kezdem: A HSUP országosan egységes, komplex startup program, amelynek fő célja a hazai egyetemisták megismertetése az innováció világával, a modern vállalkozói ismeretekkel és a startupok működésével, mindezt egy e-learning platformon keresztül. Az I. félévben az innovatív gondolkodásmód és a startup világ megismerése után a vizsga mellett a hallgatók vállalkozási ötletükről egy onepagert is készítenek. Ezeket az egyetemenként létrehozott – innovációban jártas szakemberekből álló – testület saját hatáskörben bírálja el és választja ki a továbbjutó projektötleteket. A II. félévben a hallgatók vállalatépítéssel kapcsolatos gyakorlati tudást sajátíthatnak el és a nyertes projektekhez csatlakozva 3-5 fős csapatokba szerveződve, mentorok segítségével valósítják meg ötleteiket. A projektcsapatban dolgozó hallgatók ebben a szakaszban ösztöndíjtámogatásban részesülnek. 

A program életében a legfontosabb fejlemény a folyamatos bővülés: közel dupláztunk mind az intézmények, mind a partnerszervezetek tekintetében az elmúlt években. Ez jelenti a növekvő elkötelezettséget is az innovációs mindset terjesztésében.  

IVSZ: Melyek a HSUP eddigi legfontosabb tapasztalatai és eredményei? 

K. Zs.: A Program egyik legnagyobb értéke, hogy nem csak a projektcsapatokkal foglalkozunk, hanem képesek vagyunk a teljes hazai startup ökoszisztémát összefogni, ezáltal a leginkább piacképes ötletek eljuthatnak a cégalapítás lépcsőfokáig. Minden egyetemi hallgatónak lehetőséget adunk szaktól, képzési szinttől függetlenül, hogy beléphessen a programba. Szakmai felajánlásaink a csapatok számára a program elvégezése után is élnek. Folyamatosan ösztönözzük a hallgatókat, hogy merjenek vállalkozni, foglalkozzanak a továbbiakban is a projektjükkel: ebben tudunk mi is segítséget nyújtani az egyetemek és szakmai partnerek mellett. A program eredményességét jelzi az, hogy az elmúlt 3 évben elindult 478 projektcsapatból 474 el is végezte azt, tehát teljesítette a modulzáró vizsgákat és leadta a “progress report”-ját.

IVSZ: Az XI Agency nemrég kinevezett vezérigazgatójaként milyen stratégia mentén viszi tovább a programot? 

K. Zs.: A HSUP eddig is nagy sikernek örvendett, a hallgatói közösség igen erős, ezt szeretném a továbbiakban is folytatni. Ügynökségként fontos feladatunk, hogy az oktatásban, illetve tágabb értelemben véve az ismeretterjesztésben is részt vegyünk. Ezek olyan területek, ahova a piaci szektor még nem biztos, hogy belép, itt tehát nekünk felelősségünk is van, hogy az innováció fontosságát, a vállalkozói szemléletmódot is közelebb hozzuk a fiatalokhoz. 

IVSZ: Szeptembertől várható-e valamifele újdonság a tananyagban, a modulok felépítésében? 

K. Zs.: A startup világ egy dinamikusan változó közösség, folyamatosan érkeznek az újdonságok, így a három évvel ezelőtti tananyagot természetesen aktualizáljuk a következő tanév indulása előtt és készülünk egyéb fejlesztésekkel – érdemes lesz majd felkeresni a honlapunkat ősszel.

IVSZ: Kik azok a csapatok, akik a program „védjegyei” és kik lehetnek a következő sikersztorik? 

K. Zs.: A gyakorlatorientált startup program első pilot évében országosan több mint száz innovatív ötleten dolgoztak a csapatok. A tavalyi – 2021/2022-es – tanévben ennek közel a dupláját, 189 projektötletet választottunk és most is hasonló számú (194) csapat fejezte be a második félévi munkáját.

A csapatok által beküldött ‘progress reportok’ és bemutatkozó videók alapján a HSUP partnereiből álló szakértői testület hamarosan kiválasztja – a húsz leginkább befektetésre és inkubációra érett projektet. A kiválasztási szempontok között szerepel a projektek előrehaladottsági szintje, újdonságtartalma, annak piaci relevanciája. A csapatok bemutatják projektjüket a hazai startup ökoszisztéma befektetői, szakértői előtt a HSUP Demo Day-en, ami minden évben a legnagyobb eseményünk, és az EFOTT fesztivál kísérőrendezvényeként zajlik. 

Az elmúlt két év Demo Day-ein forradalmi ötlettel előrukkoló, a program „védjegyeinek” mondható csapatokat a SMART konferencián megismerhette a közönség is, ugyanis egy egyedülálló pitch session-t vittünk színpadra. Itt bemutatkozott a Scraping Robotics (aki azóta túlvan egy 160 millió forintos befektetésen); a ReFilamer, (akik Magyarország legnagyobb, nem equity alapú közösségi finanszírozási kampányát vitték végig); a PetWiseCare (amibe beszállt Balogh Petya is) és a MotivApp is, ami már két termékkel van a piacon. Számunkra fontos, hogy nem csak versenyeken nyernek, hanem valódi piacon bizonyítanak – ezek a sikersztorik pedig reméljük másokat is ösztönözni, inspirálni fognak a vállalkozásra. A panelek rövidsége miatt a SMART konferencián csak ezt a négy jól menő céget ismerhettétek meg, de hasonlóan sikeres a Cashier Basket, a Hydrobot, a FilaMass, a MyRisk is, amik a HSUP elvégzése után kerültek piacra. 

IVSZ: Mi az általános fogadtatása a HSUP-nak, mennyi diák vett részt a képzésben és mire számítanak a következő tanévben?  

K. Zs.: A pilot évben 21 egyetemen indult el a program, közel 2100 hallgatóval. A második tanévre további 6 egyetem csatlakozott, valamint a Magyar Ifjúsági Konferenciának (MIK) hála külhoni hallgatóknak is elérhető a programunk. Így tavaly már 27 hazai egyetemről és 4 határon túli intézményből jelentkezhettek hallgatóink, közel 4000 fő. Hatalmas elismerés volt a tavalyi év végén, hogy az Európai Ifjúsági Vállalkozók Szövetsége a HSUP-nak ítélte a „Most Innovative Business Development Project of Europe” díjat. Valamint az is, hogy meghívást kaptunk oktatás-innováció témában az Expo 2020 világkiállításra Dubaiba, ahol egy előadás és panelbeszélgetés keretein belül adtunk át információkat a programjainkról, terveinkről és magáról az ügynökségről.

Idén már 32 intézményben érhető el a program és a most kifutó tanévben 4100 hallgató kezdte meg a képzést.  

Összesen tehát a három tanév alatt már több mint 10.000 hallgatóval ismertettük meg az innováció világát, ez elég jelentős szám a hazai felsőoktatásban. Az innovációs ökoszisztémában is igen jó a program fogadtatása, már 48 partnerünk van-, akik mind valamilyen szakmai felajánlással támogatják a hallgatóinkat, legyen az iparági mentoráció, iroda biztosítása vagy akár egy gyárlátogatás. A HSUP partnerei között megtalálhatók innovációra nyitott nagyvállalatok, startupok, inkubátorok, akcelerátorok és VC-k is, tehát az ökoszisztéma minden típusú szereplőjét sikerült megmozgatunk. Ahhoz, hogy a partnereinket még jobban bevonjuk a program mindennapjaiba, tavaly elindítottuk a Partneri Kihívások rendszerét. Ennek során a partnerek olyan kihívást vagy problémát fogalmaznak meg, amiket a mindennapi működésük során tapasztalnak. A kihívást adó partner átnézi és értékeli a beérkezett ötleteket, majd kiválasztja azt az ötletet, amely kidolgozását szeretné támogatni mentorációval és egyéb szakmai felajánlással a második félév során. Idén 8 ilyen kihívás volt, melyekre több, mint száz ötlet érkezett a hallgatóktól. 

A következő tanévben is hasonló számú hallgatói jelentkezésre számítunk, hiszen a program most már ismert és elismert a hazai felsőoktatásban, de igyekszünk még több egyetemet és szakmai partnert bevonni a programba.

Kun Zsuzsanna (XI Agency, vezérigazgató)