Az AMANÓBA önkéntes mozgalom példás gyorsasággal sietett az oktatási szereplők segítségére az új digitális tanrend implementálásában. A több mint 800 fős kérdőíves kutatásuk nyomán kialakított 3+1 módszertani csomaggal már 160 oktatási intézménynél segítik önkéntes szakembereik a digitális oktatás gyakorlati alkalmazását. Az összegyűjtött vállalati felajánlásokat és eszközöket is az igény oldalra csatornázzák - mindezzel a jelen kihívásaira reagálva az iskolákat és a diákokat is jövőbe mutató lehetőségekkel vértezik fel. A kezdeményezést az IVSZ is támogatja.

AMANÓBA – önkéntesek az oktatás jövőbe lépési kísérletéhez

Az AMANÓBA - Együtt a közoktatásért a koronavírus-járvány idején önkéntes mozgalom óriási energiákkal indult el az oktatás folytonosságának megmentéséért: a mintegy 200 tagú nonprofit szervezet célja, hogy minden érintett szereplőnek - az iskoláknak, a tanároknak, a gyerekeknek és a szülőknek is - segítő kezet nyújtson. Az informatikai, telekommunikációs és oktatási szakemberek által létrehozott szervezet a problémák és az igények felmérésével, módszertani csomagok kidolgozásával, strukturált tudásbázis kialakításával, dedikált önkéntes kapcsolattartókkal, illetve különböző eszközigények- és felajánlások menedzselésével is hozzájárul az új digitális tanrend implementálásához.

Az AMANÓBA munkájának egyik fő értékét az adja, hogy valós oktatási igényekre reagál: a szervezet felhasználói élmény (UX) kutatói mélyinterjúkat végeztek a pedagógusok és iskolavezetők nehézségeivel kapcsolatban, emellett pedig több, mint 800 fő töltötte ki a technikai felkészültségről szóló kérdőívüket. A gyors segítséget biztosítja, hogy új fejlesztések helyett a létező szoftverek és keretrendszerek között segítenek eligazodni a hozzájuk forduló iskoláknak. Az eredmények nyomán 3+1 módszertani csomagot állítottak össze a kiforrott digitális oktatási eszközökből: a hozzájuk fordulók módszertani és technikai szupportot kaphatnak a Moodle integrált oktatásmenedzsment rendszerrel, a Microsoft rendszereivel, egyéb alternatív módszerekkel és kifejezetten az alsósok oktatásához megfelelő keretrendszerekkel kapcsolatban.

Az egyes csomagokon mestertanárból, tanári segédanyag készítőből, távmunka-szakértőből, illetve műszaki segítségnyújtóból álló csapat dolgozik, a hatékonyság érdekében az iskolákkal viszont egy dedikált önkéntes, az iskola önkéntes segítségnyújtója biztosítja az összeköttetést. Mára már 160 oktatási intézménynél - általános iskoláknál, középiskoláknál és egyetemeknél - segítik a digitális oktatás gyakorlati alkalmazását. A támogatásból a fogyatékkal élő, illetve speciális nevelési igényű diákok sem maradnak ki: a csapat Budapesten és Debrecenben is streaming stúdiót hoz létre a velük foglalkozó pedagógusok számára.

Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a felnövekvő generáció tudásban és készségekben is elsajátítsa azt a tudást, amellyel később a munkaerőpiacon és a mindennapi életben is jól tud boldogulni, sikeres tud lenni. A COVID19 nyomán kialakult helyzet hatalmas kihívás a tanároknak és a diákoknak egyaránt, ám egyben lehetőséget is kínál a fejlődésre: az új digitális tanrendhez történő alkalmazkodás nyomán, a problémák és működés megoldása során az iskolai szereplők és a diákok is versenyképes és jövőbe mutató tudáshoz juthatnak. Az IVSZ több éve képviseli a digitális írástudás és a digitálisan kompetens fiatalok ügyét, és a friss technológiát igyekszik a közoktatás rendszerébe is becsatornázni. A Digitális Oktatási Stratégia megalkotása és az oktatási intézményeket, diákokat, tanárokat megmozgató Digitális Témahét több évre visszanyúló szervezése mind azt a célt szolgálták, amely a mostani kényszerű, ám lehetőségekkel teli helyzet hozadéka lehet. Céljainkkal összhangban minden olyan szervezetet és együttműködést igyekszünk támogatni, amely biztosítani tudja, hogy a mostani kihívás az oktatás folytonosságát és a jövőbe emelését segítse.

Ha szeretnél többet megtudni a kezdeményezésről, nézd meg az Amanoba weboldalát, illetve Facebook oldalát.