Elkészült a Digitális Oktatási Stratégia
Az oktatás és a képzés az elmúlt években egyre nagyobb elvárásokkal kellett, hogy szembenézzen a munkaerő-piac oldaláról. Az Industry 4.0 megjelenése és elterjedése óta már nemcsak az informatikai vállalatok nem találnak informatikust, hanem a többi ágazat is egyre nagyobb munkaerő hiánnyal küzd az informatikai eszközök, rendszerek kezelésében, felhasználásában jártas szakemberek vonatkozásában.
Az IVSZ már tavaly átfogó beavatkozást javasolt az oktatásban az informatikai alapkészségek fejlesztésére fordított nagyobb hangsúllyal: Az iskolai digitális oktatás megújítási terve című kiáltványban.
Az InternetKon cím alatt zajló konzultáció eredménye nyomán a kormányzat is feladatként jelölte meg az oktatás és képzés digitalizálását. A Digitális Jólét Programról (DJP) szóló 2012/2015. (XII. 29.) Korm. Határozat 3.a.) pontja felhívta a DJP-vel kapcsolatos kormányzati feladatok összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztost, hogy – a szükséges tárcaközi egyeztetések mellett – készítse el a Digitális Oktatás Stratégiáját (DOS). A stratégiaalkotás legfontosabb célja az volt, hogy az ágazati stratégiákkal és szakmai célkitűzésekkel összhangban az oktatási rendszer minden szintjén megteremtse a digitális írástudás tényleges elterjesztésének lehetőségét, hozzájárulva Magyarország versenyképességének növeléséhez.
A stratégiai mandátummal összhangban a DOS a teljes magyar oktatási-képzési rendszerre kiterjed. A beavatkozási területek/pillérek között a köznevelés (3. fejezet), szakképzés (4. fejezet), felsőoktatás (5. fejezet), felnőttkori tanulás (6. fejezet) egyaránt megjelenik. Az egyes pillérek elemzése egységes szerkezetben, a folyamatokat leginkább meghatározó alábbi tényezők figyelembe vételével történt:
- fizikai infrastruktúra, hozzáférés, belső hálózatok;
- oktatási intézmények eszközellátottsága;
- pedagógusok digitális felkészültsége és attitűdjei;
- alkalmazott módszertan (tanárképzés és –továbbképzés, valamint intézményi fejlesztések)
- tartalom (NAT és kerettantervi felülvizsgálat, digitális tartalomfejlesztés)
- oktatásirányítás (adminisztráció és minőségirányítás, törzsinformációs rendszer, tanulói mérés-értékelés, vezetői információs rendszer)
A DOS szerkezete
A DOS a digitális kompetenciák elsajátítását biztosítja mindenki számára: senki nem hagyhatja el az oktatási és képzési rendszert anélkül, hogy a munkaerőpiac által elvárt digitális alapkészségekkel rendelkezne.
A DOS jelentős lépéseket tesz az IVSZ által is megfogalmazott, a munkaerő-piac által elvárt fejlesztések irányába, amelynek keretében:
- a köznevelésben a digitális kompetencia fejlesztés hangsúlyossá válik
- a szakképzésben az adott szakmák kapcsán beépül a szakmára jellemző, korszerű digitális tudás
- a felsőoktatásban az online tanulói terek előtérbe kerülnek
- a felnőttkori tanulásban pedig megjelenik és széleskörben elterjesztésre kerül az elearning.
A DOS teljes szövege itt érhető el.