30 év innováció és expanzió: a Dorsum Zrt. és Kő Róbert története
Hogyan válik valaki a magyar értékpapír-piac meghatározó alakjává, miközben egy hazai alapítású cég globális sikereit vezeti? A Dorsum Zrt. közel három évtizedes története nemcsak a digitalizáció és a pénzügyi piac fejlődésének lenyomata, hanem egy olyan vezető elhivatottságának példája is, aki mindig új kihívásokra kereste a választ.
IVSZ: Hol találkozik a Dorsum Zrt. története és a te pályafutásod?
Pályafutásom mind szakmailag, mind informatikailag egybeforrt és együtt fejlődött a magyar értékpapír tőkepiac kiépülésével: folyamatosan ott voltam, támogattam és segítettem kialakulását és fejlődését annak minden stádiumában, legyen szó az új tőzsde megalakulásáról vagy később az európai uniós előírások megfeleléséről, a legújabb kiberbiztonsági fejlesztésekig bezárólag. Ezek a kihívások hívták életre a Dorsum Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Zrt.-t lassan 30 éve, amelyet alapításától vezérigazgatói pozícióban, jelenleg pedig elnöki szerepben irányítok.
IVSZ: A Dorsum Zrt. közel 30 éves működése alatt számos nagy átalakuláson ment keresztül. Mi volt az a pillanat vagy projekt, amire a legbüszkébb vagy az elmúlt évtizedekből?
Minden időszaknak megvoltak a maga kiemelkedő pillanatai, talán országonként érdemes megemlíteni a legfontosabbakat.
- Magyarországon az OTP Bank tenderének megnyerése volt a fordulópont, mikor nagybanki szállítóvá váltunk, hiszen komplett megoldást vihettünk a teljes értékpapír back office és értékesítési hálózat támogatására.
- Romániában komoly szereplővé tudtunk válni a BCR megnyerésével, aki a legnagyobb román alapkezelő és forgalmazó, így mondhatni, hogy egy ügyfélen keresztül máris többségi pozíciót szereztünk a román befektetési IT piacon.
- Bulgáriában pedig a legnagyobb bank, a DSK a kiemelt ügyfelünk, így egyszerre három országban vagyunk a legnagyobb piaci szereplőknek a befektetési szolgáltatásokat támogató elsőszámú szoftver beszállítója.
- Következő nemzetközi állomásunk a Raiffeisen csoport volt, akiknek csoport szinten szállítottunk vagyonkezelői megoldást, több leányvállalatnál, több országban egyszerre.
- Végül büszkeségként kell említenem az Egyesült Királyságban szerzett vagyonkezelői ügyfelünket is, a Sarasin and Partners-t, hiszen ez a név olyan komoly referencia, hogy nyugat-európai expanziós stratégiánk kulcsaként tekintünk rá.
IVSZ: Milyen kihívásokat hozott az expanzió a külföldi piacokra?
A közvetlen országokat organikusan tudtuk meghódítani, míg a nyugati irányban az EU MiFID szabályozási kötelezettségei nyitották meg a kaput, erre a kihívásra tudtunk a piacnak megfelelő megoldást szállítani a vagyonkezelői tanácsadói körben. A több évtizedes tapasztalat és szakmai tudás pedig felkészítette a céget a svájci és a UK piacok meghódítására is, ahol mára a Dorsum neve nem csak ismert, hanem elismert a vagyonkezelői körökben.
Ez az eredmény természetesen nem hetek vagy hónapok munkáját jelenti, hanem hosszú évek kellettek hozzá, hogy megalapozzuk ezeken a piacokon a jelenlétünket, valamint, szakmailag is bizonyítsuk rátermettségünket a külföldi pénzintézetek előtt. Mára már eljutottunk arra a pontra, hogy helyi munkavállalókat is szeretnénk alkalmazni.
IVSZ: Tudatosan foglalkozol az utódlás kérdésével is. Mit tartasz a legfontosabbnak a sikeres vezetői váltás lebonyolításában, különösen egy ilyen dinamikusan fejlődő cégnél?
Azt gondolom, hogy nem utódlásként, hanem egy folyamatos és tudatos szervezet és menedzsmentfejlesztésként kell erre gondolni, ahol bizonyos ponton, bizonyos funkciókat érdemes szétválasztani, mást fókuszba helyezni. Amit ma Mészáros Mariann CEO képvisel a cégben, az nekem nem volt erősségem – korábban inkább vezérhelyettesi szintre volt delegálva az egységes operáció, a HR management és az a tervezett, folyamatszintű vezérlés, ami most vezérigazgatói szintre került.
Ennek az átalakulásnak köszönhetően ma elnökként irányítom a nemzetközi üzletfejlesztés folyamatát, a legnagyobb ügyfeleinket pedig projektszponzorként támogatom.
IVSZ: A Dorsum számos nemzetközi elismerést szerzett az évek során. Van olyan díj vagy elért eredmény, ami különösen fontos neked, és miért?
A Dorsum több, mint egy tucat nemzetközi elismeréssel és díjjal büszkélkedhet, többek között a Finovate Europe háromszoros „Best of Show” kitüntetését, a Banking Tech Awards elismerését, valamint a Wealth Briefing „Legjobb front office megoldásnak” és „Legjobb ESG reporting megoldásnak” járó díjait említeném.
A Finovate azért is kiemelkedő a több díj között, mert a három alkalommal három különböző innovációval sikerült megnyernünk a díjat, ami egyértelműen mutatja, hogy – a harmincadik születésnapunkhoz közelítve – még ma is az innováció az egyik legfontosabb drivere a cég növekedésének, piaci terjeszkedésének és a termékeink sikerének.
IVSZ: Mit jelent számodra a Gyurós Tibor-díj elnyerése, és hogyan értékeled ezt az elismerést az eddigi pályafutásod tükrében?
A díjról egy személyes történet jut az eszembe: 2000 környékén volt lehetőségem Tiborral beszélni a Dorsum jövőjéről és a külpiacra lépés lehetőségeiről a Synergon Informatikai Rt. példája alapján, akik elsőként értek el hasonló méretbeli ugrást. Tibor támogató volt mindenben, ellátott tanácsokkal és gyakorlati segítségéről is biztosított, amire sajnos ugyan már nem került sor. A találkozót követően viszont valóban elindult a Dorsum a dinamikus fejlődés útján, aminek sikerét a Dorsum azóta elért számtalan eredménye bizonyítja. Azóta eltelt több, mint két évtized, de azt a beszélgetést sosem felejtettem el, ezért ennek a díjnak nem csak a szakmai, hanem a szentimentális értéke is felbecsülhetetlen számomra.