Exportképesség vizsgálat: felkészült a vállalkozása?
Annak érdekében, hogy megtudja, felkészült-e a vállalkozása a külpiacra lépésre célszerű lehet egy alapos önvizsgálat elvégzése, amihez az alábbi pontokat ajánljuk.
Kiindulópont
- Elhatározta a cég, hogy mindenképp belevág az exportba?
- Megvan a megfelelő elszántság és eltökéltség a folyamat végigviteléhez?
- Van elképzelésünk, hogy néz ki egy jó külpiaci stratégia?
Mi mindent kell végiggondolni, mielőtt a konkrét piacra lépéssel foglalkoznánk?
Ügyfelek
- Tudjuk, kik az ügyfelek (vevők, célcsoport)?
- Mi az érték, amit nyújtunk nekik?
A termék/szolgáltatás
- Mik a termékünk erősségei?
- Mi az, amitől a mi termékünk/szolgáltatásunk más, mint a többi? Miben vagyunk jobbak, mint a többiek?
- Vannak egyedi jellegzetességek, sajátosságok, különlegességek? Mi a versenyelőnyünk az új piacokon?
A piac
- Ismerjük a megcélzott piacot?
- Ismerjük a jogi/szabályozási környezetet? Szakmai és pénzügyi jellegű jogszabályok (például szerződésekre vonatkozó jogszabályok) áttekintése megtörtént?
- Az adott piacon/piacokon, az egyes eltérő országokban milyen speciális igények vannak?
- Tudjuk, hogy érhetők el az ügyfelek? Értékesítési csatornák kialakítása megtörtént?
- Van fizetőképes kereslet?
- Kik a versenytársak?
- Mi a piacra lépés formája? Hogyan, milyen formában kívánunk belépni az új piacra?
Az erőforrások
- Tudjuk, milyen belső és külső erőforrások szükségesek a külpiacra lépéshez (például helyi nyelv ismerete)?
- Mibe kerül a piacra lépés és honnan lesz rá forrásunk? A szükséges finanszírozási források rendelkezésre állnak?
- A potenciális támogató lehetőségek feltérképezése megtörtént? (Kereskedőház, követségek és külgazdasági attasék, releváns helyi szakmai/üzleti szereplők, külső szakértők és tanácsadók stb.)
- Van humán erőforrás, aki jártas a nemzetközi kereskedelemben, értékesítésben?
- Képes lesz a cég teljesíteni a megrendeléseket, ha beindul a külföldi piac?
Értékesítési csatornák
- A leendő ügyfelek milyen csatornákon keresztül érhetők el és szolgálhatók ki? (A jelenleg használt csatornák és a helyi sajátosságok figyelembevételével – például saját iroda, partnerek, franchise stb.)
- Értékesítés: koncepció – hogyan működik a field sales, az érdekeltségi modell? (Például ottani, de a cég kötelékében lévő ember? Magyarországi értékesítő és helyi partner cégek? Helyi képviseletek?)
- Biztosított a nemzetközi sales support (prezentációk, szervezés, logisztika, adminisztráció, strukturált, egységes dokumentáció)?
- Marketing: piackutatás és angol/idegen nyelvű weblap, nemzetközi image kialakítása és építése megvalósult?
Szervezeti koncepció (modell és alapelvek)
- Központi és helyi funkciók elosztása, hatáskörök és felelősségek rögzítése hogyan fog megtörténni?
- Külföldi terjeszkedéssel kapcsolatos felelősségek tisztázottak? (Például új szervezeti egység kialakítása, illetve meglévő szervezeti struktúra átalakítása, illesztése a tevékenységhez megtörtént?)
- Felkészült a cég az idegen nyelvű belső és külső kommunikációra?
Pénzügyek
- Külföldi üzletfejlesztés és működés beépítése a tervezési és kontrolling struktúrába (funkciók, pénzügyi terv, hosszú távú üzleti terv, kontrolling modell) megtörtént?
- Finanszírozás belső és külső forrásokból biztosítva van?
- Rendelkezésre áll hosszú távra tervezett és vállalható üzleti terv?
Összefoglaló gondolatok
A jó külpiaci stratégia jellemzői
- Fókuszált? (Országra, piaci szegmensre?)
- Helyi partnerek szerepe tisztázott? (Helyi partner nélkül általában nem hatékony a külpiacra lépés.)
- Erőforrások megfelelőek? Források elegendőek a szükséges üzletfejlesztésre, marketingre; van(nak) nemzetközi terjeszkedésre dedikált tapasztalt szakember(ek)?
Sikertényezők
- Vállalkozói szellem és kíváncsiság,
- Elkötelezettség, hit,
- A kulturális különbségek elfogadása,
- Szükséges kompetencia, erőforrás, finanszírozás az induláshoz,
- Hosszú távra kidolgozott és nyomon követett, a tapasztalatok alapján folyamatosan felülvizsgált terv.
Amennyiben a fenti témakörökben további kérdései, gondolatai vannak, a cége felkészült a külpiacra lépésre, akkor lépjen kapcsolatba IVSZ Export munkacsoportjával, ossza meg tapasztalatait, kérjen tanácsot, szerezzen iparági tapasztalatokat, információkat.