Projekt beszámoló

GINOP 1.1.3

ipar 4.0 GINOP - 3.1.1.

2017. májusában indult el a strukturális forrásokból megvalósuló GINOP 1.1.3 kiemelt projekt (Projekt), amely a konvergencia régiók termelő KKV-inak digitális transzformációjára való felkészülést támogatja. A Projekt folyamán, a bekapcsolódó KKV-k átfogó Ipar 4.0 megközelítést, illetve mintaalkalmazásokat ismerhetnek meg, áttekintést kapnak az korszerű menedzsment és technológiai megoldásokról. Végezetül a vállalatra szabott stratégiát és fejlesztési tervet kaphatnak, mellyel jogosulttá válnak az Ipar 4.0 Ezüst és Arany minősítésre. A Projektre 2019 végéig több mint 900, konvergencia régióban működő termelő kkv regisztrált, melyek összesen több mint 1200 demonstrációs eseményen vettek részt mintagyáraknál és az IVSZ által kezdeményezett és a BME FIEK által megvalósított Ipar 4.0 Technológiai Központban. A cégre szabott stratégiai konzultációt követően 120 KKV ezüst minősítést, és 18 KKV pedig megvalósítási tanulmányt és arany minősítést kapott.

2020 eredményei

A kiemelt Projekt első szakasza hivatalosan 2019.12.15-én lezárult. Az IVSZ határozott szakmai fellépésének köszönhetően, a szakpolitika támogatásával 2020 folyamán lehetőségünk nyílt a Projekt folytatására.  A vonatkozó pályázat „Modern Mintaüzem I. – mikró-, kis- és középvállalkozások üzletviteli folyamatainak megújítása, valamint a digitális és automatizációs fejlesztések élénkítése” címen került kiírásra az IFKA – IVSZ konzorcium számára. melynek révén többek közt további 32 részletes fejlesztési terv készülhet majd el 2021-ben és egy az iparág egészét érintő megoldáskatalógus (digitalismegoldasok.hu) vált az Interneten hozzáférhetővé. A Kataszter az IVSZ tagvállalatok számára is a kínálatuk strukturált, ingyenes megjelenítésére ad módot. A 2020 decemberében elindult portál elindult portál a digitalizációhoz szükséges megoldások között nyújt eligazodási lehetőségek az érdeklődő vállalkozások számára . Az oldal nagy népszerűségnek örvend, hiszen rövid idő alatt már több, mint 140 digitális megoldást töltött fel a már 80 megoldásszállító cég a digitalismegoldasok.hu oldalra.

Negyedik alkalommal került megrendezésre a Modern Gyárak Éjszakája, ami annak ellenére is nagy sikert aratott, hogy a pandémia miatt 2020-ban csak online volt lehetőség a gyárak „látogatására”. Az online formának köszönhetően számos népszerűsítő videóanyagot készítettek el a vállalkozások és a BME Ipar4.0 Technológiai Központ.

 


 

GINOP 3.1.1

A 2017-ben indult GINOP 3.1.1 kiemelt projekt hosszú távú és fenntartható megoldást kíván nyújtani a munkaerő-hiány csökkentésére. A projekt a foglalkoztatás és a gazdaság bővítését segíti elő a munkaerő-piaci szempontból releváns informatikai végzettséggel rendelkezők számának növelésével és szaktudásuk minőségének fejlesztésével, valamint a szektor vonatkozó problémáinak enyhítésével (pl. kevés jelentkező informatika képzésre; a képzésbe belépők idő előtti kiesése; a képzést teljesítők tudása nem felel meg a piac elvárásainak).

A projekt 5 fő pillérre épül:

I. Tudásbázis: Az informatikai oktatás megújítását támogató tudásbázis kialakítása (kutatások és web portál). 2019. év végéig megtörtént a hazai gazdaságban megfigyelhető informatikai végzettséget, kompetenciákat érintő munkaerő-piaci igényekről, a szakképzés, felsőoktatás és felnőttképzés aktuális és várható kibocsátási kapacitásáról és struktúrájáról készülő felmérések előkészítése, elkészültek a kapcsolódó kutatási tervek, mérőeszközök.

Az „Az IKT szakmákra és a velük kapcsolatos munkaerő-piaci igényekre vonatkozó tudás növelése” c. beszerzés („Munkaerőpiaci felmérés”) 3. projektszakasza 2020. decemberében sikeresen lezárult. A „Munkaerőpiaci felmérés” keretében kérdőívek segítségével megkérdeztünk 3 140 céget, 2 159 informatikust, 1 785 középiskolás diákot, 2 170 felsőoktatásból lemorzsolódott diákot; valamint megvalósult 10 706 db álláshirdetés elemzése és több mint 50 interjú készült egyetemi oktatókkal és hallgatókkal. Jelenleg folyamatban van a „Munkaerőpiaci felmérés” 4. (záró) projektszakasza, amelynek keretében 7 álláshirdetési portál monitorozása alapján a portálokon nyilvánosan elérhető IKT jellegű állásokra vonatkozó hirdetések trendelemzése, valamint a COVID-19 járvány hullámok hatásainak vizsgálata zajlik.

Az „Ágazati digitalizációs mérési módszertan kidolgozása, tesztelése és alkalmazása” c. beszerzés keretében kidolgozásra és tesztelésre került az IKT szektoron kívüli ágazatok belső informatikai és digitális munkaerőigényének felmérésére és előrejelzésére alkalmas módszertan. A módszertan kvalitatív elemének tesztelése keretében összesen 27 db interjú készült 3 ágazatban (pénzügy, járműipar, energetika). A „Munkaerőpiaci felmérés” és az „Ágazati digitalizációs mérési módszertan kidolgozása, tesztelése és alkalmazása” projektelemek keretében keletkezett tanulmányok nyilvánosan hozzáférhetők.

A „Nemzetközi IT kutatásokhoz, adatbázisokhoz való hozzáférés” c. beszerzés (Gartner-hozzáférés) keretében az aktuális trendekkel kapcsolatos nemzetközi kutatási eredményekhez, benchmark adatokhoz való hozzáférés segíti a hazai eredmények perspektívába helyezését. A releváns anyagok összegyűjtése, ezek áttekintése, felhasználhatóságának mérlegelése folyamatos.

Az I. pillérben három alkalommal valósult meg felsőoktatási adatkérés. Jelenleg folyamatban van a IV. adatkérés az Oktatási Hivataltól.

II. Együttműködés: A képző intézmények és a környezetükben működő IKT vállalkozások együttműködésének keretében több eljárás és program zajlik. Az Oktatói pool programelembe bevont IKT cégek szakemberei vendégoktatóként 1131 alkalommal vettek részt a piac által igényelt speciális kurzusok oktatásában. Beszerzésre előkészítésre került az oktatói pool III. kiírása. A Gyakornoki program I. megvalósítása sikeres volt, a vállalkozó 502 fő gyakornok és 102 IKT cég bevonásával valósította meg a programot. A gyakornoki programhoz kapcsolódó mentor program megvalósítása megkezdődött, a Gyakornoki program II. közbeszerzési eljárása újabb 260 fő gyakornok bevonására sikeresen lezajlott. A kb. 6000 hallgató elérését lehetővé tévő képzési csomagok, vizsga voucherek és laborfelszerelések, valamint oktatói felkészítéseket tartalmazó eljárás folyamatban. Az „Interdiszciplináris területekre irányuló vállalati-képzőhelyi együttműködések” c. program közbeszerzési eljárása lezajlott, a nyertes vállalkozó elkészítette az előzetes helyzetfelmérést, mely alapján kiválasztásra került 7 db. Interdiszciplináris szakirány/szakirányútovábbképzés. A képzésfejlesztés jelenleg is zajlik.

III. Motiváció: Az informatikai szakmák társadalmi-gazdasági elismertségének és népszerűségének növelése a 14-18 éves korosztály és szüleik körében kiemelten fontos. A motivációs pillér keretein belül pályaorientációs előadássorozatot tartottunk középiskolákban, általános iskolákban, valamint 2019-ben és 2020-ban néhány nyári táborban is. A motivációs kampány célja, hogy a diákok hiteles forrásból, gyakorló IKT cégeknél dolgozó szakemberektől halljanak az IT szakma előnyeiről és kapjanak kedvet az ilyen irányú továbbképzéshez.

A motivációs pillérben ezidáig 284 esemény valósult meg 45 IKT vállalat és 80 előadó bevonásával, amelyek által kb. 14 500 fiatalt értünk el, zömében vidéki helyszíneken. 360 diák töltötte ki a harmadik kampányban az előadásokra vonatkozó kérdőívünket, mely azt mutatta, hogy 80%-uk többet tudott meg az IT szakmáról és 54%-nak felkeltette az érdeklődését a téma.

2020-ban a pandémiás helyzet okozta körülményekhez igazodva online előadásokat szerveztünk. Ezidáig mát több mint 30 előadást tartottunk meg online formában, melyek egy részén még az iskolákban, közösen vettek részt, egy részén pedig otthonaikban, saját eszközeikről csatlakoztak be a diákok. Az online formátumban is igyekeztünk megőrizni az interaktivitást, biztosítottuk a kérdések lehetőségét, és közel 200 diáktól egy kérdőív kitöltésével visszajelzést is kaptunk. A diákok 85%-a jelezte azt, hogy többet tudott meg az informatikáról, és több mint a tanulók felének jobban, vagy ugyanannyira tetszett az online forma, mint a személyes előadás.

Az IVSZ kezdeményezésére 2019-ben a „Programozd a jövőd!”- GINOP-3.1.1-VEKOP-15-2016-00001 projekt kiírt egy pályázatot 50 köznevelési intézményi csapat eszköztámogatására, azzal a céllal, hogy minél több magyarországi csapat indulhasson a 2019-es és 2020-as World Robot Olympiad (WRO), és FIRST Lego League (FLL) regionális versenyein, majd további fordulóin, és képviselje Magyarországot a Győrben megrendezésre kerülő WRO világdöntőn. A WRO és FLL versenyek jó például szolgálnak az oktatás, szakemberképzés és a piaci igények összekapcsolására, így ezeken keresztül is fel kell hívni az iparági képviselők, piaci szerepelők és oktatási intézmények figyelmét az együttműködés fontosságára. A pályázatra 149 csapat jelentkezett, akik közül 50 nyertes csapat kapott közel 300 ezer forint összértékű eszközcsomagot, amely a LEGO Mindstorms készleten felül tartalmazza a versenyzéshez és gyakorláshoz szükséges egyéb kiegészítőket is. A csapatök közül többen csak a felhívás hatására, a kapott eszközcsomag segítségével kezdtek el megismerkedni a robotprogramozással, vagy indítottak akár szakkört is a témában. A járványhelyzet következtében a versenyek nagy részét elhalasztották, és a fizikai jelenlét hiányában a gyakorlás is szünetel jelenleg az iskolákban

Emellett a projekt céljainak megfelelően előkészítés alatt van több, mint 1700 motivációs célú esemény megszervezése (tábor, szakkör, utazólabor, nyílt napok, roadshow, fesztiválok és versenyek). A megvalósítással kapcsolatos beszerzés folyamata jelenleg zajlik, a szerződéskötésre várhatóan június elején kerül sor.

Az IKT vállalatok – többek között az IVSZ tagvállalatok – bevonásával az informatikus pálya népszerűsítése eredményeképpen tovább bővülhet a felsőoktatásba, IT pályára jelentkező hallgatók aránya.

IV. Kommunikáció: A szakmai munkát átfogó kommunikációs tevékenység egészíti ki, amelynek célja a projekttevékenységek népszerűsítése. Az eredetihez képest csökkentett tartalmú beszerzés megvalósult.

V. Élményközpontok létrehozása: A már működő győri élményközpont üzemeltetési szerződésének lejárata miatt új eljárás indult a hosszabbításra, és megnyílt két újabb élményközpont Budapesten és Debrecenben.

 


GINOP 5.3.5.

GINOP-535-18-2019 projektek          

Az IVSZ három projektje is támogatásban részesült a GINOP-535-18-2019 kódszámú, munkaerő-piaci alkalmazkodóképesség fejlesztését célzó konstrukció keretében. A projektek az alábbiak:

 

GINOP-5.3.5-18-2019-00144 – 50 feletti munkavállalók zökkenőmentes foglalkoztatási és ágazati mobilitásának elősegítése az IT szektorban

Projektünkben a 45-50 év feletti korosztályok fejlesztése, munkaerőpiacon tartása a célunk, valamint a vállalatok versenyképességének növelése digitális képességek bevonzása által. Pandémia hatásaként érzékelhető munkaerő-piaci változásokra reagálva megoldásokat kínálunk a senior ICT munkavállalók megtartására, valamint a generációmendzsment ajánlásokat is teszünk. Ahhoz, hogy közelebb kerülhessünk a kitűzött célhoz, a projekt első fázisában arra kerestük a választ, hogyan lehetne elősegíteni a senior munkavállalók IT munkakörben való elhelyezkedését és megtartását. A kutatás közben a makrógazdasági helyzet jelentősen módosult, így a pandémiás helyzet nyomán kialakult gazdasági válság hatásait is feltérképeztük és beépítettük kutatásunkba.

Széleskörű és a szektort lefedő átfogó kutatást végeztünk, kérdőíves kutatásunkkal 105 ICT vállalat vezetőjének véleményét csatornáztuk be. A kutatási eredményeket pontosítottuk 22 ICT érintettségű vállalatok vezetőivel, valamint HR szakértőkkel készített mélyinterjúval. A kidolgozott megoldási javaslat gyakorlati alkalmazása érdekében kísérleti (pilot) projekt megvalósítására is sor kerül 2021-ben 5 ICT vállalat körében.

 

GINOP-5.3.5-18-2019-00107 – Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág munkaerő-piaci tünettérképe

A projekt célja az előzetes felmérés alapján azonosított beavatkozási területek célzott és átfogó vizsgálata, átfogó ágazati munkaerő-piaci „Tünettérkép” készítése, valamint javaslatcsomagok megfogalmazása a döntéshozók irányába. A munkaerő-piaci alkalmazkodóképesség fejlesztését célzó tematikus projekt a képzési oldalt érintő kihívásokon túl két másik területre fókuszál, egyrészt a munkaerővonzás és -megtartás nehézségeire, valamint a bérfeszültségek kérdéskörére.

Jelen a jövő munkaerőpiaca! című ingyenes rendezvényt szerveztünk, ahol az elmúlt időszak munkaerőpiaci tapasztalatairól, valamint a jelen és a jövő kihívásairól tartottak érdekes előadásokat a fellépők.

A módszertani fejlesztéseken túl a projekt keretében kísérleti (pilot) projekt megvalósítására is sor kerül, legfeljebb tíz munkáltató bevonásával lehetőség adódik a szakmai, módszertani fejlesztési szakaszban feltárt munkaerő-piaci beavatkozási megoldások, eszközök kipróbálására is. Cél, hogy a pilot projektbe bevont munkáltatók olyan, kézzelfogható, adaptálható, gyakorlatorientált megoldási javaslatokat kapjanak, amelyek már rövidtávon is hatással lesznek a cég munkaerővonzó és ‑megtartó képességére, valamint a pandémia okozta szervezeti és foglalkoztatási kultúra változására. E cél érdekében 2021 júniusában, 2 napos vezetői team coachingon vehet részt 10 tagvállalatunk.

3 GINOP-5.3.5-18-2019-00094 – A digitalizáció és a technológiai innováció szerepe az épületek energetikai és technológiai megújulása területén a foglalkoztatással kapcsolatos változásokra való felkészülés szempontjából, a foglalkoztatási válsághelyzetek megelőzése érdekében (az IPOSZ-szal konzorciumban megvalósítandó projekt)

A projekt fő célja, hogy a konzorciumi partnerek együttműködésével felmérje 3 területen a digitalizálással járó ismeretek jelenlegi szintjét, ezeket regionális és nemzetközi fórumokon is megvitassa és tananyagokat fejlesszen a célcsoport képzésére, majd pilot projekt keretében képzéseket valósítson meg és az egész folyamatról, eredményekről összefoglaló tanulmányt készítsen a kormányzat számára.

100 mélyinterjú készült el főleg gépészeti kivitelező kkv-kal, melyek kiegészültek a Proptech ágazat meghatározó szereplőivel. Ezek dokumentálása, tapasztalatainak csoportosítása és statisztikai feldolgozása is megvalósult.

Az interjúk képezték az alapját a három egymásra épülő képzési tartalomnak mely a kommunikációs infrastruktúra, az ajánlattételt és kivitelezést támogató digitális eszközök és az adat alapú építőipari projektmenedzsment és BIM területek ismertetését szolgálja. Az elkészült tananyagrészek átadásra kerültek a konzorciumvezető IPOSZ részére. A projekt az IPOSZ által szervezett pilot tanfolyamokkal folytatódik.


INNO PROVEMENT

INNO PROVEMENT

A KKV-k innovációs tevékenységeit támogató operatív programok átalakítása az Ipar 4.0 követelményei szerint

A 4. ipari forradalom egyre nagyobb térnyerése mára már tény, mint ahogy az is, hogy a termelő vállalatok, amelyek nem alkalmazzák a számukra legrelevánsabb ipar 4.0 megoldásokat, azok versenytársaikhoz képest le fognak maradni. Számos innovációs program (pl. a nemzeti operatív programok) támogatja az ipar 4.0 megoldások megismerését és integrálását a KKV-k versenyképességének növelése érdekében, ezek azonban sok esetben még nem lettek átalakítva az ipar 4.0 követelményeihez.

Az IVSZ szakmai támogatásával megvalósuló Inno Provement projekt célja az, hogy 7 európai uniós tagállam jövőbeli gazdaságfejlesztési és innovációs programja minél inkább ipar 4.0 kompatibilissé váljon. Ennek eredményeként az ipar 4.0 alkalmazások terjedését segítő pályázataik jobban illeszkednek majd a 4. ipari forradalom diktálta követelményekhez, a programokért felelős irányító hatóságok szakmai felkészítése pedig garantálni fogja, hogy megfelelően képzett szakemberek segítsék a kis- és középvállalkozásokat az új paradigmához való adaptációban.

Az Inno Provement projekt közvetett kedvezményezettjei a kis- és középvállalkozások lesznek, amelyek a projektnek köszönhetően megújuló innovációt támogató pályázatok révén pénzügyi forráshoz juthatnak az ipar 4.0 fejlesztéseik megvalósításához. Ez hazánkban a KKV-k innovációját támogató Operatív Programban várható.

Az elmúlt időszakban az IVSZ a projekt koordinátorával, a Pénzügyminisztériummal dolgozott közösen a projekttevékenységek megvalósításán, azaz a hazai stakeholderekkel való egyeztetések megszervezésén és lebonyolításán, valamint a nemzetközi tapasztalatmegosztást támogató megbeszélések előkészítésén és megvalósításán.

 


 

HubIT: Felelősségteljes kutatás-fejlesztés és innováció az IKT szektorban

HUBIT

Míg a CSR-t (Corporate Social Responsibility) egyre több vállalkozás tartja fontosnak, dolgoz ki dedikált stratégiát és valósít meg tevékenységeket, addig az RRI (Responsible Research and Innovation – felelősségteljes kutatás-fejlesztés és innováció) a legtöbb kutatás-fejlesztéssel és innovációval foglalkozó szervezet számára még valósíznűleg ismeretlen fogalom, vagy mindössze egy, a pályázatok során kitöltendő űrlap, amelyen pl. etikai kérdéseket feszeget a pályázat kiírója. Az Európai Unió egyre nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy az általa támogatott IKT pályázatok társadalmilag felelősségteljesek legyenek és a megfelelőség érdekében tett lépések, a megfelelő szakértők bevonása lehetőleg a projekt minél korábbi fázisától kezdve megtörténjenek, ezzel elkerülve az esetleges negatív következményeket a társadalomra vagy akár a projekt költségvetésére nézve.

A 2017 őszén indult 3,5 éves projektnek a célja az, hogy az érintett szervezetek figyelmét felhívja az RRI megközelítésre, tudatosítsa, hogy az RRI koncepció alkalmazása a fejlesztés és innováció társadalmi elfogadásában kulcsszerepet tölthet be, végül pedig igyekszik hozzájárulni, hogy minél több IKT projekt legyen RRI kompatibilis. A projekt eredményeként a vállalkozások, így az IVSZ tagjainak számára is tíz különböző „eszköz” áll rendelkezésre, amelyek segítenek eligazodni az RRI koncepcióban és megfelelni ennek az „új” elvárásnak.

A projekt keretében ingyenesen elérhető eszközök elérhetők a projekt honlapján. Az eszközök közül megemlítendő az RRI ökoszisztéma „térképe, amely segít eligazodni a fontosabb szereplők és a jelenleg finanszírozott releváns projektek körében. A fő kihívások mátrixa segít áttekinteni a legrelevánsabb RRI témákat az IKT területen, míg a jó példák adatbázisában példákat találhatunk arra, hogy mások hogyan valósítják meg az RRI megfelelést. Az IKT vállalkozások számára az a 10 tipp is igen releváns, amely révén bárki elindulhat az RRI megfelelés irányába.

A projekt utolsó évében a szemléletformálás mellett az RRI koncepció gyakorlati adaptálását segítő rendezvények kerültek előtérbe, melyek közül egyet az IVSZ szervezett 2021 februárjában Felelős Digitális Designathon címmel.