Vezércsellel az AI ellen: az ember és a gép sakkjátszmája
IVSZ DIGITALK Podcast
(S03E05)
A nagy sikerű Queen’s Gambit című Netflix sorozat bemutatása óta a sakk tömegek kivételes figyelmét élvezi a médiában, és egyre többen érdeklődnek e titokzatos világ iránt. A sorozat idősíkja és a jelen között eltelt közel 60 év alatt azonban a sakk is rengeteg változáson ment keresztül: a technológia szerteágazó és mindent átható hatásai ebbe a látszólag analóg univerzumba is betörtek. A számítógépek számítási képességének exponenciális méretű növekedése mellett a sakk-elemzés új szintekre lépett, ezzel forradalmasítva a sport teljes világát. Legújabb DIGITALK podcast adásunkban tehát a gépi elemzés, az öntanuló sakkprogramok és legfőképpen a mesterséges intelligencia metszetében vizsgáljuk a sakk fejlődését. Van még esélyünk a gépek ellen, vagy már rég elkerülhetetlen a sakk-matt? Hol a határ az ember és gép közti csatában?
Rohamos tempóban fejlődő világunkban az alkalmazkodás nagy úr: meg kell szoknunk az új technológiákat, a folyamatos innovációs ötleteket és az egyre gyorsuló folyamatokat. A digitalizáció szerteágazó hatásai már tényleg mindenhol ott vannak és alapvetően változtatják meg a gondolkodásmódunkat és viselkedésünket. Ami az emberi elmében lejátszódik, azt a mesterséges intelligencia gyakran megpróbálja meghódítani, így csupán idő kérdése volt, és a látszólag teljesen analóg világba megalkotott sakk is „áldozatául esett” a technológia dominanciájának.
Fontos az idézőjel használata, hiszen – mint a legtöbb esetben – az éremnek most is két oldala van . A számítási képesség növekedésével és a mesterséges intelligenciára (vagy akár gépi tanulásra) épülő sakkmotorok megjelenésével egyidejűleg nagy átalakuláson ment keresztül a sakk világa. Ezek a változások sok szempontból pozitív irányba formálták a sportot, de ugyanakkor ijesztőek is, és egy nehezen feldolgozható reality check elé állítják az emberiséget: már itt sincs esélyünk a gépek ellen.
Legújabb podcast adásunkban szórakoztató és közérthető módon vizsgáltuk meg a logikai játékok sorsát a mesterséges intelligencia boom korában. Ahol csak lehetett, a sakk mellett más olyan versenyterületeket is megnéztünk, ahol a gépi (avagy mesterséges) befolyás már számottevően átalakította a folyamatokat. A hibriditásról is szó esett, hiszen bár a gépi dominancia megkérdőjelezhetetlen, az továbbra is fontos fejlesztői tényező, hogy egy gép már ne csak „gép” módjára tudjon gondolkodni, hanem emberi módon is – vagy ahogy a sakk világában gyakran hallhatjuk: „The strongest chess player is neither a human or a computer, but a team of humans with a computer.” (A legerősebb sakkozó se nem ember, se nem gép, hanem egy csapat ember egy számítógéppel.)
Az adás az idei hibrid tematikájú SMART konferenciánk felvezetője is egyben, amelyre már Te is tudsz regisztrálni. Gyertek, és találkozzunk június 10-én a SMART-on!
Beszélgetőpartnerek:
- Héra Imre (magyar sakkozó, nemzetközi sakknagymester, válogatott kerettag)
- Biczó Zoltán (az Adatépítész podcast házigazdája, data-scientist)
- Andrejkovics Zoltán (MI szakértő, szerző az eSport és MI témákban)
- Moderátor: Tóth Máté (IVSZ)
Kapcsolódó
Ezek is érdekelhetnek
Fedezd fel India legújabb tech innovációit az INDIASOFT 2025-ön!
Izgalommal jelentjük be, hogy 2025. március 19-21. között megrendezésre kerül az INDIASOFT 2025, amely az indiai technológiai szektor legnagyobb innovációit mutatja be. A jubileumi eseményen több...