A versenyképességet nem adják ingyen
A digitális transzformáció korában az új gazdasági és működési modelleknek való megfelelés folyamatos nyomás alatt tartja a vállalatokat, a versenyképességet nem adják ingyen. Mérettől és tevékenységtől függetlenül a folyamatos innováció elvárás az életben maradáshoz és nem egy lehetőség. Digitális transzformáció, ipar 4.0, dolgok internete, startup ökoszisztéma, kockázati befektetések, globális piac, szoftverexport – az IVSZ Vállalati Innovációs konferencia előadói ezeket a területeket tűzközelből látják és a mindennapi kihívásaikból értik, hogy komolyan kell venni a változásokat.
Definíció szerint az innováció egy kreatív ötletből születő folyamatot jelöl, amely megvalósítja az ötletet. A gyakorlatban azonban nem elég egy ötlet, sem az ehhez kapcsolódó cselekvési terv. Magyarországon a startup-kultúra az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, kreativitásból és ötletből nincs hiány, többnyire a finanszírozás is megoldott, a szakértők egybehangzó véleménye szerint az alacsony kamatok miatt még sokáig szinte „ingyen” lesz a tőke. A változás, sokkal inkább a szereplők közti viszonyokban van: a nagyvállalatok egyre inkább partnerei a „kicsiknek”, a kis szereplők pedig egyre inkább megtanulnak új diszruptív piacokat együtt és nem egymás ellenében kialakítani. Az elmúlt évtizedek az óriásvállalatokról szóltak, a digitális gazdaságban viszont egy kis méretű vállalat is lehet globális, ez megváltoztatta a játékszabályokat – mutatott rá több előadó is a konferencián.
A globális piacokon való működés kapcsán Vityi Péter, az IVSZ alelnöke azt hangsúlyozta, hogy a gazdaságban jelenleg az ipari megatrendek diktálják a tempót, és Magyarországnak is választania kell, hogy ezek közül melyekbe kapaszkodik bele, melyekből profitál. Mint mondta: a globális piac lehetővé teszi, hogy egy-egy sikeres vállalat saját niche piacán világszinten vezető szereplővé váljon. A szoftver- és szolgáltatásexport egyébként is gyorsul, de az Internet of Things (IoT) forradalmát jól meglovagolva robbanásszerű növekedést érhet el a magyar IT piac.
Saját példával igazolta a fenti elméleteket Jakab Roland, az Ericsson Magyarország ügyvezető igazgatója, az IVSZ Digitális transzformációért felelős alelnöke. Az Ericsson piacra kerülő termékei között rengeteg olyan van, melyek szabadalmai magyar mérnökök fejében születtek meg, a Budapesten dolgozó 1700 mérnök óriási know how-val és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik és végignézve az Ericsson hazai történetét látszik az is, hogy minden egyes fontos szakterület növekedése mellett ott áll egy hazai egyetemmel kötött együttműködés is – a hazai felsőoktatás fejlesztésében óriási szerepe van az innovatív nagyvállalatoknak.
Innováció, megvalósítás – de miből?
Az IVSZ Vállalati Innováció konferencián sikeres IT vezetők is megosztották tapasztalataikat. Az egyik panelbeszélgetésben olyan alapítók (IND/Misys; Radoop/Rapidminer; Distinction/Skyscanner; SequenceIQ/Hortonworks) meséltek, akik az elmúlt évben adták el saját cégeiket egy nagyobb szereplőnek, mégsem érzik úgy, hogy veszítettek, hiszen a termékük, a munkájuk eredménye sokkal több ügyfélhez képes így eljutni.
Egy másik beszélgetés résztvevői olyan IT vezetők voltak (Kovács Zoltán, Szőke Márton, Horvai Mátyás, Pecsenye Roland), akik a sikeres eladás után ma már befektetőként vannak jelen a magyar piacon. Ugyan a magyar befektetők egyaránt fontosnak tartották a bevonódást az irányításba és a személyes kapcsolatot, kiemelték, hogy veszélyei és korlátai is vannak „szerelem-befektetésnek”. Az elején pontosan tisztázni kell a kéréseket és az elvárásokat mindkét fél részéről, lefektetni a játékszabályokat – hívta fel a figyelmet Horvai Mátyás magánbefektető.
„Ha valaki beszáll egy cégbe, akkor tényleg tudnia kell, hogy mennyi pénze van erre, és mit akar elérni: a globális piacon, ha egy üzlet beindul, és finanszírozásra van szüksége, akkor folyamatosan fizetni kell, ám ahhoz, hogy a befektető megtartsa a jogait, folyamatosan egyre többet. Különben csak kvázi utazik, és nem fog eljutni oda, ahová más befektetők” – hangsúlyozta Kovács Zoltán Kirowsky-alapító, jelenleg a Dentsu Aegis Network egyik tulajdonosa és vezetője.
Az Akvárium Klubban szervezett IVSZ Vállalati Innováció konferencia egész napos programjában négy panelbeszélgetésen és 12 egyéni előadáson összesen 26 előadót hallgathatott meg a nap folyamán a konferenciára ellátogató 300 szakember. A rendezvényre jellemzően fiatal vállalkozások alapítói, informatikai vállalkozások vezetői, illetve egyéb iparágakban működő nagyvállalatok marketing, innovációs és üzletfejlesztési felelősei látogattak el. A konferencia teljes ideje alatt egy startup-expo is nyílt a helyszínen, ahol 18 feltörekvő magyar technológiai megoldás mutatkozott be.
A konferenciát az IVSZ a Watify kampány keretében szervezte meg.