A digitális felnőttképzés a gazdaság újraindításának hatékony eszköze
Az IVSZ képzési vouchert javasol az egész életen át tartó tanulás elterjesztésére
A COVID-19 válsághelyzet megerősítette, hogy a digitális platformon megvalósuló felnőttképzési programok kritikus fontosságúak a gazdaság újraindítása szempontjából – fogalmaz a digitális gazdaság vállalkozásait tömörítő IVSZ oktatási munkacsoportjának felnőttképzési javaslatcsomagja. A szakértői anyag becslése szerint legalább 250-500 ezer aktív korú ember képzésére lenne szükség, ami akár több száz milliárd forintba is kerülhet, ám a munkavállalók felkészültségének erősítésébe történő befektetés sokszorosan megtérül a vállalkozások és a nemzetgazdaság versenyképességének növekedése által.
Az IVSZ által ma közzétett dokumentum emlékeztet arra, hogy Magyarországon a munkaerőpiac dinamizmusát eddig is jelentősen gátolta a felnőttképzésben való alacsony részvételi hajlandóság, illetve a munkavállalók digitális kompetenciáinak hiánya. A vírushelyzet miatti korlátozó intézkedések nyomán leálló felnőttképzés nemcsak az egyes ágazatokra, hanem a teljes nemzetgazdaságra nézve is drámai hatással bír, hiszen ezzel a gazdasági válsághelyzet kezelésének egyik legfontosabb eszköze lehetetlenül el.
A kormányzat egy március végén kiadott rendelettel elhárította a digitális platformon, távoktatás formájában nyújtott felnőttképzés útjában álló legfontosabb adminisztratív akadályokat, ahhoz azonban, hogy a digitális felnőttképzés jelentős mértékben hozzájárulhasson a gazdaság revitalizálásához, további lépések szükségesek.
Az IVSZ Oktatási és Digitális Munkaerő Munkacsoportja által a munkacsoportban tevékeny szakemberek bevonásával elkészített javaslatcsomag szerint egyebek között szükség lenne a rendelet hatályának a válságidőszakon túlra való kiterjesztésére, a képzésekben való részvételt segítő, valamint az azzal kapcsolatos korlátokat lebontó ösztönzők és támogatások bevezetésére, a digitális kompetencia hatékony és tömeges fejlesztésére, képzési módszertanok és eLearning megoldások fejlesztésére, valamint olyan szabályozások bevezetésére, amelyek a lehető legkisebb adminisztrációs terhet róják a képzési folyamat szereplőire.
A szakértői anyag kiemeli továbbá a máshol már bevált módszertanok és eszközök alkalmazásának (LMS, LCMS, TLA, xAPI), a képzések megfelelő dokumentálásának és az elektronikus ügyintézés (az igazolások beszerzésére tanúsítványok kiadására) bevezetésének jelentőségét. Annak érdekében, hogy az eddiginél többen vegyenek részt digitális felnőttképzésben, és ez a lehetőség a hátrányos helyzetűek számára is elérhetővé váljon, az IVSZ szakértői szorgalmazzák
- egy képzési voucher bevezetését munkaadóknak és munkavállalóknak;
- képzők közvetlen támogatását (a képzések árának csökkentése érdekében);
- a szakképzési hozzájárulás saját dolgozók képzésére való felhasználhatóságát;
- DiákHitel, illetve kamatmentes hitel elérhetőségének biztosítását;
- egy „Tanuló Magyarország” program elindítását, melynek célja az egész életen át tartó tanulás (Life Long Learning) elterjesztése, illetve a digitális kompetencia fejlesztésére alkalmas hatékony programok bevezetése;
A szakértői anyag készítőinek becslése szerint 250-500 ezer aktív korú ember képzésére, továbbképzésére és kompetencia-fejlesztésére lenne szükség. Ennek költsége akár több száz milliárd forint is lehet, ám e forrás részben már ma is rendelkezésre áll a gazdaságfejlesztési célú uniós GINOP források között. A fennmaradó összeget a gazdaságvédelmi alap terhére lehetne biztosítani.
Hosszabb távon a magyarországi felnőttképzési piac megújításához az IVSZ elengedhetetlennek tartja a Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában (DOS) és a Digitális Munkaerő Programban (DMP) megfogalmazott, a Kormány által már elfogadott intézkedések következetes és hatékony végrehajtását.
“Az IVSZ javaslatai a digitális felnőttképzés fejlesztésére a gazdaság revitalizálása érdekében” című teljes javaslatcsomagot itt tudod megnézni.
Kapcsolódó
Ezek is érdekelhetnek
Búcsúzunk Dr. Szenes Katalintól
Nehéz szívvel értesítünk titeket, hogy elhunyt Dr. Szenes Katalin, az Óbudai Egyetem címzetes egyetemi docense, az Alkalmazott Informatikai és Alkalmazott Matematikai Doktori Iskola oktatója, az...