Gyurós Tibor-díj 2020 – közönségszavazás

Az IVSZ ismét a MENTA konferencián adja át a Gyurós Tibor-díjakat az iparág kiválóságainak. A jelölési időszak lezajlott, beérkeztek a pályázatok, és az idei évben először a bíráló bizottság értékelése mellett az IVSZ tagcégeinek szavazatára is számítunk. Fontos, hogy megismerjük a tagjaink véleményét és együtt válasszuk ki idén a díjra legérdemesebbeket.

Gyurós Tibor-díj 2020 közönségszavazás

Szavazz az IKT iparág legjobbjaira! Közönségszavazás

Szeretnénk, ha a zsűri mellett az IVSZ tagok is szavaznának a Gyurós Tibor-díj jelöltjeire, és ezzel szerepet vállalnának az iparági szereplők elismerésében.

Ismerd meg az idei jelölteket, és szavazz kategóriánként azokra a szakemberekre, és projektekre, akik szerinted megérdemelnék az elismerést!

A szavazás lezárult

Az év menedzsere

Az év menedzsere díjjal Gyurós Tibor egykori IVSZ elnök emlékének adózva már több mint 20 éve fejezzük ki elismerésünket olyan, az iparágon belül tevékenykedő vezető beosztású menedzser számára, aki az éves munkája során kiemelten hozzájárult vállalata sikerességéhez, és tevékenységével elősegítette a hazai infokommunikációs iparág és a digitális gazdaság fejlődését.

Az év menedzsere jelöltjei:

Árki Zsolt – Antenna Hungária Zrt.

Árki Zsolt1988 óta az Antenna Hungária Zrt.-nél, illetve annak jogelődjeinél dolgozik. A cég fő tevékenységi területei: tv és rádióműsorszórás, távközlés, telephely és infrastruktúra szolgáltatások, wifi hálózatok, ICT és IT szolgáltatások, IT biztonság, IoT, műsorgyártás és rendezvényszervezés.

A digitális földfelszíni televíziózás területnek a cégen belül az egyetlen kulcsszakértőjeként indította el az első magyar DVB-T kísérleti sugárzást 1999 nyarán, szakmai irányítása alatt indult az első kereskedelmi szolgáltatás 2008-ban, vezetésével valósult volt az analógról digitálisra történő átállás 2013-ban, majd 2020-ban irányítása alatt készült el a műsorszóró hálózatok teljes rekonstrukciója és a tehcnológiaváltás DVB-T2-re. 2018-tól műszaki igazgatóként irányítja több mint 350 dolgozó munkáját, és a következő területekért felel: műsorszóró hálózatok, távközlési hálózatok, ICT és IT szolgáltatások, IT biztonsági szolgáltatások, multimédiás streaming szolgáltatások és OTT platform, gépjárművek, tornyok, épületek és az épületgépészet. Az előző év legfontosabb eredménye három nagy projekt sikeres levezénylése volt. Az állami finanszírozású wifi projekt keretében az Antenna Hungária Zrt. több mint 1700 iskolában tervezte meg, építette ki és üzemelteti az iskolai wifi hálózatokat, valamint egy központi rendszeren keresztül biztosítja a különböző hozzáférési jogosultságokat, a forgalmak naplózását, a tartalmak kontrollálását, illetve a hálózatok DDoS támadások elleni védelmét.

A második nagy projekt a digitális földfelszíni hálózat technológiaváltása, ahol egy több mint egyéves, és több milliárdos beruházású projekt keretében újulnak meg a földfelszíni televíziós hálózatok. A projektet egy előre nem látható extra kihívás is terhelte, a gyakorlati telephelyi munkák legnagyobb része a tavaszi pandémiás időszakban volt, azonban emellett is sikerült határidőre megvalósítani a teljes átállást.

A harmadik jelentős feladat egy új üzleti terület megnyitásához tartozó műszaki feladatok megvalósítása volt.

Szakmai munkássága részét képezi az aktív részvétel a magyar, illetve néhány esetben külföldi szakmai konferenciákon előadóként, vagy panelbeszélgetés résztvevőjeként.

2012-ben az Antenna Hungáriában Az év menedzsere lett, és 2015-ben pedig A Hírközlésért Érdeméremmel jutalmazta Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter.

Csorba Gyula – Dorsum Zrt.

Csorba GyulaPályafutása elején üzleti szakértőként került a Dorsum Zrt-hez, ahol jelenleg Stratégiai Igazgatóként és Vezérigazgató-helyettesként tevékenykedik. Az elmúlt 20 évben projektmenedzserként és IT igazgatóként is részt vett a vállalat növekedésében, amely mára egy közép-kelet-európai regionális jelenléttel bíró informatikai vállalattá nőtte ki magát. A közel 300 fős cég Magyarországon piacvezető a tőkepiaci szoftverrendszerek területén, és leányvállalatokkal rendelkezik Romániában, valamint Bulgáriában. Felhasználóik között a legnagyobb bankok, befektetési társaságok, a vagyonkezelők több mint egyharmada, valamint több biztosítótársaság is szerepel. A hazai ügyfélkör a magyarországi teljes kezelt vagyon közel 80%-át kezeli, de a Dorsum célpiacát képezik a közép-kelet-európai országok és néhány kiemelt nyugat-európai ország is. 2015-re ugyanis a vállalat gyakorlatilag „kinőtte” az országot, ezért el kellett dönteni, hogy a Dorsum szoftverházzá válik ezen a szűkebb területen, vagy külföldön bővül, méghozzá a vagyonkezelés réspiacán. Ehhez kellett egy komoly megújulás, amelynek keretében a meglévő szoftvereiket „újracsomagolták”, valamint proaktív termékfejlesztéssel új szoftvereket hoztak létre. Az utóbbi évek kiemelkedő üzleti eredménye az innovatív termékfejlesztés gyümölcseként létrejött Wealth Management szoftvercsalád, amely három termékből áll: a vagyonkezelő tanácsadóknak készült Wealth Management Platformból, a bankok ügyfeleinek készült My Wealth mobil- és webes alkalmazásból, valamint a kettőt összekötő kommunikációs platformból, a Wealth Management Communication HUB-ból. Az első két termék több európai régiós szintű banknál is implementálásra került, többek között 2018-ban a Raiffeisen Banknál, 2019-ben a Tatra Bancanál és a BNP Paribas-nál. Megnyert díjak: „Best of Show” a Finovate Europe-on, JUNIPER Research díj „Fintech Innovation” kategóriában, Wealthbriefing GCC díj „Legjobb Front Office megoldás” kategóriában. Minden sikerük mellett kiemeltnek tartják, hogy magyarországi központú vállalatként a folyamatos innovációs eredményeinknek hála, sikeresen törtek be az Egyesült Királyság piacára is saját termékmegoldással, nem pedig erőforrás eladással.

Somogyi Zsolt – Parkl

Somogyi Zolt - ParklA digitális parkolással és e-mobilitási megoldásokkal foglalkozó Parkl alapítója és ügyvezetője. Tanulmányait műszaki menedzser szakon kezdte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, majd Szingapúrban az SUTD intézményben fejezte be. Ezt követően számos informatikai projekten dolgozott hazai kis és középvállalkozásoknál, a Parkl megalapítása előtt egyedül menedzselte egy beltéri ajtókat gyártó gyár teljes digitalizációját.

A Parkl ötlete a parkolószektorban lévő digitalizációs lehetőségek azonosításának hatására fogalmazódott meg benne. A Parkl kezdetben zárt téri parkolókhoz, garázsokhoz tette elérhetővé a hozzáférést applikáción keresztül, valamint automatikus sorompónyitással és online fizetéssel tette kényelmesebbé a parkolást az autósok számára. Azóta az alkalmazást már közterületen is lehet használni a parkolási folyamat menedzselésére és fizetésére az ország összes fizetős parkolózónájában. Figyelembe véve a mobilitási piac átalakulását és az e-mobilitás térnyerését, 2018-tól elektromos töltőpontok IT üzemeltetésével és applikációs menedzselésével is foglalkoznak. A tulajdonosokkal való kapcsolattartással, a stratégiai célok kialakításával, vagy az üzletfejlesztésben való részvétellel ugyanúgy hozzájárul a cég fejlődéséhez, mint Product Owner tevékenységével, valamint a vállalati kultúra és a csapat kialakítására is nagy hangsúlyt fektet, a közvetlen és motiváló munkakörnyezet megteremtésével, csapatépítő programok és tréningek szervezésével. Múlt év végén csatlakozott a cég tulajdonosi köréhez egy szakmai befektető, aki világszerte több száz parkolóház üzemeltetésével foglalkozik. Az új tulajdonos meglátta a Parklben a lehetőséget, nemcsak a hazai, de a külföldi piacon is, így jelenleg gőzerővel a nemzetközi bevezetés kidolgozásán és elindításán dolgoznak. A Parkl ma már olyan nagy volumenű projekteken is dolgozik, mint a Liget Dózsa György úti parkolójának, a Duna Plaza parkolójának, vagy a Budapest Közút által üzemeltetett P+R parkolók digitalizációja. A nagyközönség számára kínált szolgáltatásaik mellett a jövőben továbbra is szeretnének nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy partnereikkel közösen hozzájárulhassunk az élhetőbb nagyvárosok kialakításához. 2018-ban a Parkl elnyerte a Magyar Innovációs Nagydíj elismerést, 2019-ben a Real Estate Awards – Az Év Proptech Megoldása díjat, és több évben és kategóriában kapott díjat a Central European Startup Awards Hungary versenyén.

Az év digitalizációs projektje

Az év digitalizációs projektje díjjal az IVSZ azokat a már sikeresen lezajlott projekteket kívánja kitüntetni, amelyek megfelelnek a szakmaiság és a minőség követelményeinek, valamint megvalósításuk során valós értéket teremtenek az ügyfelek számára. Fontos szempontként kell figyelembe venni, hogy csak már sikeresen lezárult projekt részesülhet díjazásban. Évente több projekt is részesülhet elismerésben a zsűri döntésének megfelelően.

Az év digitalizációs projektje jelöltjei:

Abylon Consulting Kft., OTP Bank Nyrt. – OTP új videóbank

Abylon Consulting Kft., OTP Bank Nyrt. – OTP új videóbankA videó banki szolgáltatás úgy valósítja meg a digitális kényelmet, hogy nem veszíti el az emberi érintkezés varázsát. Az OTP Bank 2019-ban döntött a Skype alapú Video Banki felülete megújításáról, amivel a Abylon Consulting Kft.-ét bízta meg. A cél az volt, hogy a szolgáltatást az ügyfelek könnyebben használhassák és minél több banki terméknél igénybe vehessék. A megújult Videó Bank 2019 októberétől érhető el a nagyközönség számára. Az új alkalmazás teljesen beleépül a bank online felületébe, elérhetőségéhez csak egy böngésző szükséges, működik PC-ről vagy mobil eszközökről is. A Video Bank felületen keresztül már ma teljesen online lehet bankszámlát vagy junior számlát nyitni, online vásárlási hitelt felvenni vagy ingatlan hitelezési tanácsadást igénybe venni.
Az ügyfélélmenyen kívül a projekt kiemelten kezelte az ügyintézői felületet. Alapos kutatás után alakította ki a komplex felhasználás és az ügyfél szemkontaktus megtartása (kamerába nézés) szempontjából legtökéletesebb képernyőelrendezést. A tavaszi pandémiás időszakban, mikor a személyes ügyintézés nehézzé vált a Video Bank kritikus eszközzé vált az ügyfélkiszolgálásban és utólag megállapítható, hogy kitűnően vizsgázott, a szokásos hívásszám több mint háromszorosát is problémamentesen kiszolgálta. A digitális transzformáció mára elérte, hogy az OTP Video Bank több bankfióknyi forgalmat bonyolít le. Mára a projekt az eredeti célkitűzéseket felülmúlva teljesít az ügyfélszám növelés terén (bármely eszközről elérhető a rendszer), valamint a folyamat optimalizálásával sikerült az átlagos hívás hosszát 25%-kal csökkenteni. Az OTP Bank folyamatosan dolgozik a szolgáltatás fejlesztésén, további banki termékek bevezetését tervezi, valamint a mesterséges intelligencia eszközei támogatásával kívánja még biztonságosabbá, az ügyfelek számára még jobb minőségűvé tenni a rendszert. Az OTP bank idén ismét elnyerte A New York-i székhelyű Global Finance magazin World’s Best Consumer Digital Bank Award 2020 – Hungary elismerését.

ÉletMentő applikáció

ÉletMentő applikációAz ÉletMentő applikáció 2020 januárjában indult el a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat együttműködésében. Az applikáció célja, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá tegye a segélyhívást. A mentési idő ezáltal jelentősen lerövidül, ez pedig életeket menthet. Az ÉletMentő alkalmazás egyik nagy előnye, hogy tárolja az előre feltöltött egészségügyi adatokat, melyek segítségével a diszpécser precízebb képet kap a betegről, amelyet azonnal tud továbbítani a kiérkező mentőkocsinak. Ezen kívül olyan információk találhatók az applikációban, amelyek adott esetben indokolatlanná teszik a mentőszolgálat hívását, ezáltal tehermentesítik a diszpécser és a mentőszolgálat munkáját, a tényleges esetek pedig könnyebben és gyorsabban kezelhetővé válnak.

Az alkalmazás másik sarokpontja a pontos helymeghatározás, melynek köszönhetően hatékonyabbá válhat a beteghez való kiérkezés is, ami különösen nagy segítség abban a helyzetben, amikor a bajbajutott nem tudja pontosan meghatározni tartózkodási helyét vagy állapotának következtében képtelen a precíz kommunikációra. Több hasznos, kiegészítő funkciót is tartalmaz az applikáció: POI adatbázisának köszönhetően megmutatja a felhasználóhoz legközelebb eső gyógyszertárak, kórházak, defibrillátorok elérhetőségeit, valamint része egy általános elsősegélynyújtó kisokos is. Ikonokon alapuló kialakításának köszönhetően az is tudja használni ezt a segélyhívási metódust, aki nem tud beszélni, vagy nem érti a nyelvünket. 2020 áprilisában, a koronavírus miatt kialakult helyzetben két fontos újdonság került az ÉletMentő applikációba: a Koronavírus információ gomb és a push üzenetek. 2020 júliusában chatbot funkcióval bővült az applikáció. Az applikációt az indulás óta eltelt fél évben közel 500.000-en töltötték le és közel 2500 segélyhívás érkezett ezen keresztül, amiből 1480 tényleges ellátást igénylő esetet oldott meg sikerrel az Országos Mentőszolgálat. Az ÉletMentő applikáció hosszú távú hatása, hogy edukál, megtanítja, hogy a digitalizáció segítségével egyszerűsíthetjük a mindennapjainkat. Az applikációt korábban elnyerte a Nekem Szól! Egészségértés Díj Egészségügyi Intézmények kategória I. díját is.

Megérint a Zene – AutSoft Zrt.

Megérint a Zene – AutSoft Zrt.A Zeneakadémia Kodály Intézetének szakmai stábja fel szerette volna rázni a mai magyar ének-zene és szolfézsoktatást, és a 21. század gyermekeinek igényéhez igazodva digitális platformra helyezte a zenei írás-olvasás tanításának alapjait. Az applikáció szemléletében a kodályi alapokon nyugszik, de a legmodernebb eszközökkel él annak érdekében, hogy a tanár és a gyermek kreativitása a legmagasabb szinten érvényesülhessen. A beépített kottaszerkesztő program és a beégetett 20 féle feladattípus segítségével a tanár korlátlan számú feladatot hozhat létre, mindig az adott igények szerint. A program képes az azonnali visszajelzésre, így egy adott anyag elsajátítása folyamatában követhető. A fejlesztés az EMMI támogatásával készült, így a hazai iskolák számára ingyenes az oktatási csomag. Fontos számukra, hogy a világ minél több országában használhassák a programot a kodályi alapelvek iránt fogékony tanárok, és módszertani készségeiket ezzel a csúcstermékkel fejlesszék. Itthon eddig közel 150 iskola igényelte már a programot, közel 400 ének- és szolfézstanárt sikerült bevonni. Angol nyelvű verziója Move mi Music néven a nyár közepe óta elérhető az AppStore és a Google Play áruházakban, a Kodály Intézet folyamatosan tartja online bemutatóit az applikáció használatáról.

SMAPWORKS – Adatvizualizáció és adatfeldolgozás

SMAPWORKS - Adatvizualizáció és adatfeldolgozásA projekt lényege és célja a social media analytics, a közösségi médiában közzétett posztok elemzése. A közösségi oldalakon közzétett véleményeket elemezve konkrét statisztikákat készít, amelyek megmutatják az igényt adott szolgáltatásra, vagy bemutatják az emberek adott cégről alkotott véleményét.

Első lépésben elemezték a közösségi média oldalak által nyújtott lehetőséget adatszerzés céljából. Ezeket felmérve és kihasználva különféle data crawler programokat írtak, amelyek segítségével saját adatbázisba tudták menteni a közösségi média oldalakról letöltött szöveges dokumentumokat, melyekből datalake-eket építettek a saját szerverükön.

A következő mérföldkőként az automatizált szövegfeldolgozást NLP (neuro-lingvisztikus programozás) segítségével valósítottak meg. Ezáltal a szöveget nagyon különféle szempontok alapján tudják elemezni és kategóriákba sorolni. Néhány példa; szöveg értelmezése hangulat alapján, szavak osztályozása és összegzése, iparspecifikus szakszavak kinyerése, betanított mesterséges intelligencia segítségével a szöveg lényegének kiszűrése és automatikus összegzése.

A már feldolgozott adatokat vizualizálni is tudják, a projekt real-time figyeli az emberek reakcióit, így pillanatok alatt készít elemzéseket, ami köré lehet építeni akár egy cég üzeti tervét is.

A rendszer alkalmas az IoT eszközök adatainak fogadására, ezt kihasználva, a projekt eredményeképp szeretnének a jövőben saját forrásból egy smart city metróhálózatot is kiépíteni.

Az év innovációja

Az év innovációja díj elsősorban induló vállalkozások elismerésére szolgál, segítve ezzel a vállalatok piacra jutási esélyeit, lehetőséget teremtve ötleteik, innovációjuk bemutatására, egyben díjazására. A díjat az IVSZ olyan vállalatnak ítéli oda, aki a jövőben nagy eséllyel az iparág meghatározó piaci szereplője lesz.

Az év innovációja jelöltjei:

Barion

BarionA Barion Smart Gateway egy online fizetési kapu, amely elsősorban nem a tranzakciós díjakon, hanem adatok monetizációjából termel profitot. A Barion a kereskedőket a céljaik elérésében egy alacsony díjú online fizetési kapuval és egy, a webáruház oldalaiban elhelyezhető mérőkóddal segíti. A mérőkód, GDPR konform hozzájárulás esetén, követi a látogatók aktivitását (pl. milyen termékeket láttak, kerestek, miket tettek a kosárba, miket vettek meg és mit hagytak a kosárban). A gyűjtött adatok segítségével a kereskedőknek adatvezérelt hirdetési szolgáltatást, termék ajánló rendszert és e-commerce statisztikákat tud nyújtani. A kereskedők ezáltal több ügyfelet tudnak elérni és növelni tudják a forgalmukat. A webshopok oldalairól gyűjtött adatokat a Barion összesítve, egy adatbázisban kezeli, így az önmagukban kevesebbet érő adatszigetekből jelentős értékű adatvagyont épít.

Jelenleg online marketing ügynökségeken keresztül történnek az adatvezérelt hirdetési kampányok. Barion Metrics néven, az e-commerce statisztika első, ingyenes változata már elérhető a kereskedők számára. Céljuk, hogy partnereik a közeljövőben már a Barion önkiszolgáló felületén tudjanak maguknak, a teljes adatvagyonra építve, a lehető legnagyobb pontossággal adatvezérelt online marketing kampányokat indítani, termékajánló rendszert konfigurálni. Az épített adatvagyon lehetővé teszi, hogy a kevés látogatóval rendelkező kis-, illetve mikrokereskedők is Amazon szintű ajánlásokat tegyenek az oldalaikon. A Barion Smart Gateway-t több mint 8000 webáruház vezette már be, többek között a Telenor, az Extreme Digital, a Díjbeszedő, az EFOTT, az A38, a Don Pepe vagy a Jófogás. A Barion Smart Gateway által a teljes hazai e-commerce iparág számára elérhetővé vált a költséghatékony online fizetés lehetősége. A Barion már nemzetközi piacokon is megjelent, először Csehországban és Szlovákiában, jelenleg Nyugat-Európa felé terjeszkedik. 2020-ban már havi 10Mrd Ft fizetési tranzakció bonyolódik le a Barionon keresztül, az éves bevételük várhatóan 2,5-3 millió euró között lesz. Céljuk, hogy néhány éven belül az európai online fizetési piacon is meghatározó szereplőjévé váljanak.

HeatVentors Hőenergiatároló Kft.

HeatVentors Hőenergiatároló Kft.A HeatVentors innovatív technológiát kínál a hőenergia tárolására fázisváltó anyagok alkalmazásával. A jelenleg használt vizes tárolókhoz képest nem a víz hőmérsékletének változtatásával tárolják a hőt, hanem különleges fázisváltó anyagok (PCM) halmazállapotát változtatják meg.
Jelenleg, a digitalizáció előtérbe kerülése miatt az adatközpontok/telekommunikációs siteok hűtésére fókuszálnak. Termékük elterjedésével hozzájárulnak ezen központok üzemeltetési költségeinek csökkentéséhez, illetve az 5G központok gyorsabb elterjedéséhez. Az energiamegtakarítás révén környezetbaráttá tehetik a működésüket és csökkenthetik a CO2 kibocsátást az EU célkitűzéseinek megfelelően. Az első HeatTank rendszer 2019 januárja óta működik az MVM Net egyik telekommunikációs bázisállomásán, melynek segítségével a mért értékek alapján 51%-ot takarítottak meg az évi villamosenergia felhasználásból. Ezen kívül az Antenna Hungária telekommunikációs központjában üzemel a HeatTank hűtési célból 2020 március óta, valamint fűtési megoldások kapcsán értékesítettek az E.ON Hungáriának gázmotor hulladékhőjének újrahasznosítása céljából.
Első nemzetközi projektjük az olasz Alperia SPA cég számára értékesített tároló, a következő nagyobb projektjük az indonéz Horison Hotel hűtésének hatékonyabbá tétele. A HeatTank segítségével energiahatékony és biztonságos hűtési rendszert kínálnak az ICT központok számára, így támogatva a digitalizáció fejlődését és elterjedését, és óvják a környezetet.

Oncompass precíziós onkológiai döntéstámogató eljárás

Oncompass precíziós onkológiai döntéstámogató eljárásAz Oncompass Medicine Hungary Kft. célja, hogy olyan orvosi eszközöket fejlesszen ki, amelyek segítségével minden egyes daganatos beteg számára kiválasztható a leghatékonyabb célzott kezelés. A Társaság a tevékenysége során a betegek személyre szabott, molekuláris célpont alapú, úgynevezett precíziós onkológiai ellátásához szükséges minden diagnosztikai és informatikai eszközt egy programban elérhetővé tesz a daganatos betegek, illetve az őket kezelő orvosok számára. Ez magában foglalja a daganatszövetben lévő génhibák, mutációk diagnosztikáját, az eredmények informatikai elemzését és utána online szakmai telekonferencián a terápiás stratégia kiválasztásának segítését. Az Oncompass 2014 óta arra fókuszál, hogy a molekuláris genetikai vizsgálatok eredményei alapján a legmegfelelőbb gyógyszert kiválasztó orvosi informatikai eszközt kifejlessze. A RealTime Oncology Treatment Calculator (R) egy szabály alapú mesterséges intelligencia. Az adatokat egy saját fejlesztésű algoritmus segítségével dolgozza fel, amelynek eredménye egy a beteg számára releváns rangsorolt hatóanyag lista a beteg daganatában azonosított molekuláris genetikai elváltozások alapján. A rendszert először 2016-ban mutatták be a Szilícium-völgyben, majd 2018-ban az amerikai Forbes a mesterséges intelligencia 5 legígéretesebb onkológiai felhasználási lehetőségei között említette. 2019-ben az Oncompass képviselte Magyarországot (6000 jelentkezőből) a Global Entrepreneurship Summit-on az orvosi informatikai eszközöket bemutató szimpóziumon, majd megnyerte a visegrádi országok GET IN THE RING V4! innovációs, és start-up versenyét, és az ASCO (American Society of Clinical Oncology) “Breakthrough Innovations in Oncology” nemzetközi konferenciájának legjobb absztrakt díját kapta. 2020-ban a rendszer elnyerte az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019 évi Informatikai Innovációs Díját. 2020-ban az ASCO (American Society of Clinical Oncology) éves konferenciáján a Marie Curie Intézet kutatóival közösen mutatták be az első klinikai bizonyítékot arra, hogy a Calculator nem csak megkönnyíti az orvos munkáját a legtöbb tudományos evidenciával rendelkező gyógyszer kiválasztásában, de növeli is annak az esélyét, hogy a beteg megfelelő célzott kezelést kapja. Magyarországon eddig 26 onkológiai centrum onko-team-je javasolta az Oncompass döntéstámogató eljárás alkalmazását és évente több mint 1000 beteg számára nyújt segítséget.

ViddL

ViddLA ViddL a csomagszállítás utolsó kilométeres kiszállítására nyújt megoldást városon belül. Egyéni, azonnal mozgósítható futárok segítségével kézbesít Budapest kerületeiben. Digitális megoldásainak köszönhetően a ViddL pontos kézbesítési időablakot nyújt, azonnali lehetőséget biztosít csomagadatok módosítására, és egyedülálló értesítési rendszert (pl. Facebook Messenger és chatbot) kínál ügyfelei részére. Ezekkel járul hozzá ahhoz, hogy a ViddL 90% feletti első sikeres kézbesítési hatékonysággal rendelkezik, és maradandó ügyfélélményt teremt a címzettek számára. A ViddL futárok saját okostelefonjukonra telepített applikáció segítségével kézbesítik a csomagokat, foglalnak munkaidőt és figyelemmel követik napi keresetüket. Az alkalmazás célcsoportjai a logisztikai cégek (depó rendszer, útvonal optimalizálás, többszintes értesítési rendszer, real-time hatékonyság követés), a webshopok (személyreszabott értesítési rendszer, 5 csillagos ügyfélélmény, futárok, mobil applikácóval történő küldemény kézbesítés, munkaidőfoglalás, napi kereset nyomonkövetése, csomagok térképes nyomonkövetése – nem szükséges előzetes futár tapasztalat), és az önkormányzatok (fenntartható városi logisztika). A ViddL egyedüli ügyfélélményt biztosít a csomagszállításban: crowd-shipping megoldásra épülő futárszolgálat – a városon belüli csomagszállítás szabadúszó futárok eseti mozgósítása átal, a ViddL mobil applikáció segítségével, a folyamatos e-mailen, Facebook Messengeren és SMS-sen történő értesítésekkel a csomag pontos helyzetéről, és az egy gombnyomással történő csomagadat módosítással. A céget 2017 júliusában alapították,a csomagszállítást egy évvel később kezdték. A jelenleg Budapesten aktív szolgáltatással már több mint 150 000 db csomagot kézbesítettek, jelenleg 40-50 aktív futárral. A budapesti regisztrált futárok száma több mint 2000 fő. 2019-ben elnyerték “A csomagszállításban nyújtott innovációért” kitüntetést az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól.

A digitális oktatás nagykövete

A 2015 óta meghirdetett kategóriával az IVSZ olyan oktatási területen tevékenykedő szakemberek munkáját szeretné elismerni, akik felismerték és a lehetőségeikhez képest tanítják, vagy népszerűsítik a digitális oktatás ügyét, és elősegítik a digitálisan képzett munkaerő utánpótlását, hozzájárulva ezzel a hazai digitális gazdaság épüléséhez.

A digitális oktatás nagykövete jelöltjei:

Füzesi Krisztián

Füzesi Krisztián2017-ben hallgatóként újraalapította Magyarország egyetlen business IT-val foglalkozó diákszervezetét, a Corvinus Informatikus Diákkört, majd első szervezetként csatlakoztatta a Youth Business Group-hoz (YBG), amely ma a legnagyobb magyarországi tehetségmenedzsmenttel foglalkozó nonprofit szervezet, itt 2018-ban elnökségi tag lett. TDK dolgozatát a magyarországi mikro-és kisvállalatok digitalizációjáról írta, majd részt vett a Fudan University innovációról és digitalizációról szóló nyári egyetemén Sanghajban. Az Allinaznál eltöltött egy év alatt kettő regionális termékfejlesztési projektben vett részt System Analystként, majd megalkotta a YBG digitális stratégiáját. A tehetségmenedzsmentben korszakalkotó, komplex működési modellük egyedi és formabontó megoldásokat igényel, ami megmutatkozik az alkalmazott informatikai megoldásokban is. A saját fejlesztésű teljesítmény-és projektmenedzsment rendszer, az erre épülő üzleti intelligencia rendszer, a kollaborációs platformok, a funkciókat és folyamatokat támogató alkalmazások portfóliója összeségében járulnak hozzá a YBG stabil operatív működéséhez és a szervezet, illetve a tevékenységük terjesztéséhez országosan és Európa-szerte a nagy növekedési ütem mellett.

A digitális oktatás területén elért kiemelkedő eredménye a Business IT Club-ban egyedileg kialakított oktatási modell, amely már évente a 80-100 fős gazdaságinformatikus tagságnak kínál komoly szakmai perspektívát. A karrierutak (üzleti intelligencia, IT tanácsadás, szoftverfejlesztés) mindegyike az egyetemi alapokra épít és naprakész piaci tudással, korszerű módszertannal és technológiával egészíti ki azt piacvezető vállalatok, bankok szakmai közreműködésével. Mára már több mint 700 egyetemistának a digitális kompetenciáját tudta bővíteni különböző tudományterületeken azáltal, hogy az általuk fejlesztett és kialakított informatikai megoldásokat használják az egyedi oktatási modellük (Talent Program) keretén belül. Ezzel kiemelt egyéni célja, hogy tagjaik későbbi karrierjük során a saját szak-és tudományterületükön mozdítsák előre a magyar digitális gazdaságot és tevékenységük során meghatározó szerepet kapjon a technológia.

A tavasszal kialakult helyzetben is zökkenőmentesen valósult meg az oktatási modellünk teljesen online formában, mind a 700 fős tagságnak, és megvalósult a YBG belföldi és európai egyetemekre történő terjeszkedése is.

Horváth Dorka

Horváth DorkaMesterdiplomáját a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalati Pénzügyek szakán szerezte, majd a Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskolájában folytatta tanulmányait E-learning kutatási területen, és az Újmédia tanulmányok, Médiatervezés, E-learning tárgyak óraadójaként kezdett el dolgozni. Az egyetemen folytatott kutatások és a könyvek iránti rajongása keltette életre az ötletet, miszerint érdemes lenne a XXI. századi gyerekek igényeire szabva a hagyományos könyveket implementálni az új, digitális kultúra világába. 2015-ben alapították társával a Móra-BOOKR Kids Kft.-t, amely kezdetben kizárólag print alapú könyvek digitalizálásával foglalkozott, később pedig saját szövegírókkal, illusztrátorokkal és animátorokkal hozta létre digitális interaktív könyveit. A BOOKR Kids ma már magyarul, angolul, németül, csehül és norvégul gyárt digitális mesekönyveket, ezzel hidat képezve a könyvek és a digitális világ között. 2016-ban a Szegedi Tudományegyetem végeztek egy empirikus vizsgálatot, amely a BOOKR Kids digitális mesekönyveinek befogadási folyamatát tanulmányozta. A kutatás végén bebizonyosodott: a diszkréten animált interaktív könyvek pozitív transzferhatást gyakorolnak a tanulók szövegértési képességeire, ezáltal a BOOKR Kids digitális interaktív könyveivel dolgozó tanulók a szövegértési teszteken 15-20%-kal jobb eredményt értek el, mint a papír alapon dolgozó társaik. 2019 őszén a Klebelsberg Központ támogatásával sor került arra a pilotra, melynek köszönhetően ezer vidéki tanuló használta irodalomóráin a kifejezetten oktatási céllal készült BOOKR Sulit. A 2020-as iskolazár ideje alatt a cég intenzíven támogatta az online otthonoktatást, elsők között ajánlotta fel az ingyenes hozzáférést alkalmazásaihoz, így elnyerte az Oktatási Hivatal ajánlását, és több mint 5000 pedagógus, illetve 40 000 diák regisztrált applikációikra. A BOOKR Class nevű, angol oktatást támogató programjukat az Oktatási Hivatal határozat formájában tankönyvvé nyilvánította. Ez az első teljesen online tananyag, amely elérhető a tankönyvjegyzéken. Az iskolazár alatt szerzett felhasználóik nagy része tovább folytatja velük a megkezdett munkát szeptembertől is; közel 180 magyar állami és magániskola vásárolta meg közel 30 000 tanulója számára a BOOKR programokat. A pedagógusok munkájának segítése érdekében, immár második alkalommal szervezik meg a Szegedi Tudománye​gyetem által akkreditált és a MOME közreműködésével létrejött 30 órás pedagógus továbbképzésüket, ahol Dorka rendszeresen tart foglalkozásokat.

Koren Balázs

Koren Balázs2005-ben kezdett tanítani a Budai Középiskola kéttannyelvű gimnáziumában angol nyelven matematikát, programozási alapokat, és Internet tudatosságot. Később a Fazekas Mihály Gimnáziumban folytatta a tanítást, és nyitott a robotika területe felé is. A GeoGebra nemzetközi csapatának tagjaként nemzetközi eseményeken vett részt, ahol a GeoGebra és a digitális eszközhasználatot hirdette Dél Koreától az Egyesült Államokig, majd itthon a GEOMATECH projektben tevékenykedett annak érdekében, hogy 1200 azonnal használható GeoGebra alapú tananyag készüljön el matematika tanároknak.

Az ELTE TTK Matematika Intézet, Szakmódszertani Központ felkérésére részt vesz a matematika tanárképzésben, témája a digitális oktatás, és a 21. századi technológiák segítségével történő oktatás. A Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője, ahol a digitális oktatás népszerűsítésén kívül tananyag fejlesztés, internet tudatosság népszerűsítése, segítése is a feladata, a karantén időszakban pedig útmutatókat készítettek a tanároknak, szülőknek, valamint egy pályázat keretében tanároknak szóló interaktív video alapú tananyagot. VR Math startUp projekt indításával a VR és AR technológiák oktatási felhasználásával foglalkozik, az Akriel oktatási startUp segítésével pedig az algebra oktatásban alkalmazható digitális oktatási megoldásokat segíti. A digitális oktatás, internet tudatosság, matematikaoktatás és robotika népszerűsítése témájában számos média megjelenése, konferencia előadása, konferencia szervezése révén nem csak a szakmai berkekben, de a mainstream médián keresztül is igyekszik mindenkihez közelebb hozni a digitális oktatásban rejlő lehetőségeket.

Dr. Leitold Adrien

Dr. Leitold Adrien1986-tól dolgozik a Pannon Egyetemen, jelenleg a Műszaki Informatikai Karon belül a Matematika Tanszéken, egyetemi docensként. 2016-tól a Műszaki Informatikai Kar oktatási és akkreditációs ügyekért felelős dékánhelyetteseként tevékenykedik. A karon – országosan egyedülálló módon – az informatikai képzési terület összes informatikai alapszakja, továbbá mesterszakok és felsőoktatási szakképzések is elérhetőek. Egyik első feladataként koordinálta képzéseik tantervi korszerűsítését az új képzési és kimeneteli követelményeknek megfelelően. Ennek során kiemelkedő cél volt az ipari tananyagok beépítése a képzési programokba, továbbá ipari résztvevők bevonása az oktatási tevékenységbe. Az országos informatikus hiány mérséklésére fenntartói kezdeményezésre két másik egyetemmel együtt a Pannon Egyetem egy új, gyakorlatorientált informatikai alapszak, az üzemmérnök-informatikus BProf szak akkreditációját indította el, amelynek eredményeként 2018 szeptemberétől országosan az elsők között indították el az új szakot a veszprémi és nagykanizsai képzési helyükön. Ehhez kötődően a szakalapítással és szakindítással kapcsolatos intézményi feladatokat, az új szak képzési programjának összeállítását, a kapcsolódó beiskolázási és pályaorientációs feladatokat irányította. Az üzemmérnök-informatikus képzés munkaerő-piaci megismertetésében és népszerűsítésében, a szükséges pályaorientáció elősegítésében fontos szerepet vállalt és vállal az IVSZ, amely folyamatot maximálisan igyekeszik támogatni. A hallgatók sikeres előrehaladásának segítésére kialakították a hallgatók tanulmányi előmenetelének, a tárgyteljesítési adatoknak a monitorozását, így felzárkóztató foglalkozások szervezésével, pótlási lehetőségek biztosításával segítik szükség esetén a hallgatókat. Általános és középiskolás diákoknak megrendezett informatikai versenyekkel, szakkörökkel segítik az MTMI szakok népszerűsítését. A járványügyi helyzet következtében elrendelt távolléti oktatás során szervezte a képzéseik online formáját, koordinálta az alkalmazott távoktatási módszereket. Jelenleg a következő tanév hibrid oktatását készíti elő. Célja az elkövetkező években is az informatikai képzéseik fejlesztése, a képzési programok folyamatos megújítása.

Váczi Dorottya

Váczi Dorottya2007-ben történelem és magyar, majd 2013-ban pszichológia szakon végezte tanulmányait. 2013-ig tanított a Gandhi Gimnáziumban és a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában, ismerkedése az innovatív pedagógiai módszertanokkal ekkor kezdődött. A halmozottan hátrányos, különböző okokból marginalizált csoportok motivációjának és elkötelezettségének emelése állt érdeklődése fókuszában, az, hogy hogyan tehetné a tanulást „szenvedés”, „kényszer”, „kötelezettség” helyett örömforrássá, játékká, izgalmas dologgá. Ezen az úton elkerülhetetlen volt találkozása az infokommunikációs technológiákkal. 2013-tól Budapesten egy, a munkaerőpiaci esélyeket javító oktatási projekt és a Liga Akadémia szakmai vezetője lett. 2018-ban társával létrehozták #újpedagógia elnevezésű programjukat, melynek célja a pedagógiai szemléletformálás. Ennek keretein belül képzéseket, előadásokat, workshopokat tart többek között a digitális eszközök hatékony, pedagógiai célú felhasználásával kapcsolatban tanároknak és szülőknek is. Emellett jelenleg a Vodafone Magyarország Alapítvány Digitális Iskola Programjának Angyala, ahol vidéki és budapesti iskolák tanárainak segít a digitális kompetenciafejlesztésben. Kezdetben ez 50 iskolát jelentett, de látva a hatalmas igényt, létrehoztak egy Moodle-keretrendszert, melyben egy 30 órás akkreditált ingyenes tanárképzést fejlesztettek a digitális kompetenciafejlesztés témakörében alsó tagozatos tanítók, illetve felsős és középiskolai tanárok számára. Az iskolák bezárásakor módszertani „segélycsomagot” készített kollégáival, melyekkel a távoktatási helyzet hatékonyabbá tételében segítettek. A Szarvasi Gál Ferenc Főiskola Tanítóképző Kara részére kidolgoztak egy digitális kompetenciafejlesztést célzó kurzust, melyet tavasszal meg is tartottak egy osztályban. Az #újpedagógiával reagálva az otthontanulás nehézségeire a korábbi kontaktórás workshopjaikat áthelyezték online térbe. Legspeciálisabb kihívása a 2020-as nyár folyamán zajlott, ahol az erdélyi püspökségek égisze alatt dolgozó, vállalkozó szellemű hitoktatókkal és plébánosokkal dolgozott együtt. Dorottya 10 e-learning alapú képzését mintegy 2000 pedagógus végezte el eddig, szakmai anyagaival 1400 pedagógust, rajtuk keresztül 13000 diákot ért el, az #újpedagógia keretein belül mintegy 200 pedagógus digitális kompetenciafejlesztését végezte.