A védelem a legjobb támadás – értéknövelés a kkv-k számára
A szellemi tulajdon értéket képvisel és védeni kell. Ez lehetne a tételmondata a DIGITALK podcast sorozatunk azon epizódjának, amit Dr. Lábody Péterrel, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnökhelyettesével rögzítettünk. Az adás során, az alapfogalmak gyors tisztázását követően, főleg arra fókuszáltunk, hogy miként hozhat egy hazai vállalkozás számára értéknövekedést, sőt, a versenyképesség emelését, ha tudatosan védelem alá helyezi a cég szellemi tulajdonát.
A nagy- vagy akár multinacionális vállalatok számára már egyértelmű, ami a kisebbek számára még nem minden esetben az: ha a cég ötletei, terméke, neve, logója nem élvez védelmet, az sok esetben hátrányt jelenthet a vállalkozás számára. De még jobb, ha megfordítjuk: statisztikák, adatok bizonyítják, hogy ha egy vállalat beépíti működésébe az IP (intellectual property, azaz szellemi tulajdon) védelmet, akkor az már rövid távon is kimutatható értéknövekedést eredményez.
Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknak mindössze 3,4 százaléka rendelkezik valamilyen iparjogvédelmi oltalommal, mely arány az EU-ban átlagosan 8,8 százalék. Ezért is érdemes arról beszélni, hogy egy átlagos kkv-nak is foglalkoznia kell a kérdéssel, már csak azért is, mert a hiedelmekkel ellentétben egy-egy ilyen folyamat nem túl hosszadalmas, bonyolult, és még csak nem is túl drága.
A beszélgetés utolsó harmadában érintettük a mesterséges intelligencia mindent felforgató mivoltát, ami a szerzői jog, illetve az IP védelmének területén is jelentkezik. A pontos, szabatos szabályozások még váratnak magukra, azt azonban senkinek sem tanácsoljuk, hogy ne foglalkozzon a generatív modellek és platformok nyújtotta lehetőségekkel.
Ha valaha, akkor most kifejezetten fontos és érdemes az IP védelemmel foglalkozni, amihez az SZTNH egy kifejezetten kkv-k számára készített kiadvánnyal nyújt segítséget.
Más csatornán hallgatnád? Katt ide
Kapcsolódó
Ezek is érdekelhetnek
E-kereskedelmi almunkacsoport – A logisztika, mint stratégiai kérdés
Az IVSZ Export Munkacsoportján belül létrehoztunk egy E-kereskedelmi Almunkacsoportot, melynek keretein belül, egy előreláthatóan 4 alkalomból álló eseménysorozatot hirdetünk e-kereskedelmi témában...