Vállalati értékek és krízisek 5 szóban

2020.10.12

Idén biztosan sokakkal esett meg olyan helyzet, amelyben hirtelen nem találta a szavakat. Teljesen új helyzetre ébredtünk 2020 márciusában, és a vállalkozások hiába éltek már jó ideje a diszrupció korában, az idei történésekre azért nem sokan számítottak. A jövő újratervezése és az üzletmenet alakítása során hátra kell lépnünk, és madártávlatból ránézni azokra az értékekre és versenyelőnyökre, amelyek előre vihetnek minket. Épp ezért a 5-WORDS segítségével a tettek mezejére léptünk a MENTA konferencián, és öt szóra csupaszítva néztük meg, ki merre látja most a jövőt és a krízisek túlélésének feltételeit.

Vállalati értékek és krízisek 5 szóban

A MENTA konferenciához közeledve leültettük előadóinkat, és feltettük nekik a kérdést: hogyan látják a jövőt, az innovációs és a legfontosabb vezérfonalakat 5 szóban. Frankó-Csuba Dea, Kölkedi Krisztián, Pacher Tibor és Vinnai Balázs válaszait a social csatornáinkon tettük közzé. Előadóink kreatívan ragadták meg a lényeget, jelentéssel töltöttek meg sokszor már elcsépeltnek ható szavakat, mint a felelősség, a kihívás és a mindset, illetve olyan váratlan szavakkal is előálltak, mint a kóstolás és a tenger.

A közönségnek már a konferencia előtt feltettük a kérdést:

Mi az 5 legfontosabb erősség egy cég indulásánál, ha az ötlet vagy termék már adott?

Biztosan minden válaszadónak a válságállóság van a figyelme előterében most, de érdekesnek gondoltunk megkérdezni olyan vezetőket, akik maguk mögött tudnak már több krízist és változást, illetve egyetemistákat, akik friss szemlélettel, ámde egyelőre kevesebb tapasztalattal tekintenek a témára. A mesterséges intelligencia által összeállított szófelhőből kiderült, hogy az egyetemisták szerint a tőke, az elhivatottság és a kapcsolatok a legfontosabb erősségek az indulásnál. A szófelhőben megbújik a fenntarthatóság szó is – ebből az eredményből is látszik tehát a generáció sokat emlegetett tudatossága. Bíztató, hogy a tőkével kapcsolatban a befektetés szó is gyakran megjelenik, így a diákok már ezzel a lehetőséggel is tisztában vannak.

Vállalati értékek és krízisek 5 szóban

A cégvezetők válaszaiban a második helyen szintén az elkötelezettség szerepelt, a tőke harmadik helyen szerepel, illetve az egyetemistáknál hátrébb sorolódó csapat a vezetők szemében a legfontosabb indulási tényező. A rugalmasság ugyan az egyetemisták válaszaiban is visszaköszönt, ám a cégvezetők kiemelten fontosnak tartják: egy sikeres kilövéshez az agilitás elengedhetetlen, vészforgatókönyvek és improvizációs készségek is kellenek. Teljesen új elem a felmérésben a piacismeret, ezt a diákok nem említették. A cégvezetők válaszaiból visszaköszön tehát az, hogy a környezetet pontosan fel kell mérni és ahhoz alkalmazkodni.

Vállalati értékek és krízisek 5 szóban

Külföldi diákokat is kérdeztünk, mint kontrollcsoportot: az elhivatottság itt is erőteljesen megjelent, a csapat is kiemelt helyen végzett, de a legfontosabb a marketing, a termék megfelelő promotálása és megjelenítése volt számukra. Ha kapcsolatok, akkor viszont a magyar diákokhoz képest újdonság a fogyasztókkal ápolt kapcsolatok, a fogyasztók élményének és támogatásának fontossága – a külföldi diákok tehát már az indulás pillanatában is hangsúlyt fektetnének az ügyfelek megszerzésén túl azok megtartásába is. A külföldi diákok válaszaiban is megbújik a környezettudatosság a karbon-lábnyom formájában, illetve biztató, hogy néhányan az élethosszig tartó tanulást is említették.

Vállalati értékek és krízisek 5 szóban

Három hasonló elemekből építkező, de eltérő történet bontakozott ki a szóhalmokból.

Mi jellemzi a nagy kríziseket is túlélő cégeket?

A két legfontosabb megjelölt tulajdonság a rugalmasság és az innováció: mindkettő változásra való képességet és a kreativitást igényel. A harmadik legfontosabb tulajdonság a stratégiai gondolkodás a krízisekre adott gyors reakciókhoz nem csak a jelenre kell fókuszálnunk, hanem a víziónkat követve a jövőbe is nézni, hosszútávú célokat megfogalmazni – a MENTA konferencia idén pedig éppen ezt a multifokális látásmódot igyekezett erősíteni. A stabilitás a rugalmasságnak látszólag ellentmondó érték, hiszen a stabilitás éppen a hagyományban gyökerezik, ám úgy is tekinthetünk rá, hogy éppen a flexibilis gondolkodásnak köszönhető rezilienciáról, a nehézségek utáni kreatív útkeresés képességéről szól. A szervezettség és az erőforrásaink tudatos menedzselése is a fennmaradása eszköze lehet: döntenünk kell arról, hogy kit/mit tartsunk meg, kitől/mitől köszönjünk el, és hogyan tudjuk a kiesett elemeket legjobban pótolni a jelenben és a krízis elmúltával. Emellett persze a bátorság és egy jó kávé is segíthet.

Vállalati értékek és krízisek 5 szóban

Melyik Magyarországon jelen lévő cégek űrhajóira szállnál fel legszívesebben?

A konferencián a jelen kihívásai mellett szóba került az is, hogy elrepülhetünk a jövőbe. Nagy örömünkre szolgált, hogy sok vendégünk a IVSZ-es űrhajón is szívesen vendégeskedne! A következő indulási időpontjával, a SMART konferencia tervezett dátumával pedig hamarosan jelentkezünk.

Vállalati értékek és krízisek 5 szóban