Hogyan teljesítenek a régió diákjai a digitális készségek terén? Itt a legfrissebb IT Fitneszteszt jelentés
Egy részletes magyar nyelvű zárójelentés formájában elérhetők a visegrádi országok fiataljai körében tavaly lezajlott nagyszabású online digitáliskészség-felmérés, az IT Fitneszteszt eredménystatisztikái. A V4 országok és Ukrajna diákjainak bevonásával készült felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Az általános iskolások körében a magyar diákok a második legjobb, a középiskolások viszont csak anegyedik eredményátlagot érték el az öt ország diákjai közül.
A Magyarországon az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált 2024-es IT Fitnesztesztet összesen közel 184 ezer diák töltötte ki Magyarországról, Csehországból, Szlovákiából, Lengyelországból és Ukrajnából 2024. április közepe és október vége között. A korábbi évekhez képest a legutóbbi IT Fitnesztesz jobban fókuszált a tényellenőrzésre és a mesterségesintelligencia-eszközök használatára.
Régiós szinten a 2024-es teszt során is az internet kategória feladataiban érték el a legjobb eredményt a diákok. Érdekesség, hogy míg a biztonsággal és számítógépes rendszerekkel kapcsolatos feladatok a második és harmadik legsikeresebb kategóriák voltak az általános iskolák tesztjében, addig a legtöbb országban az idősebb válaszadók kevésbé eredményesen szerepeltek ezen a területen. Az irodai eszközök alkalmazásában összességében nem jeleskednek a diákok, ezen a területen azonban a magyar és szlovák kitöltők érték el a legjobb eredményeket a régióból.
A régió diákjai közül sokan gyengébben szerepeltek a magasabb kognitív készségeket, algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Szintén sok diáknak vannak hiányosságai a továbbtanuláshoz szükséges készségekben és kompetenciákban, valamint a munkáltatók által elvárt készségekben.
A magyar általános iskolásoké a második legjobb eredményátlag
Az általános iskolások körében a résztvevő országok közül a szlovák tanulók érték el a legjobb eredményt 52,1%-os átlagos sikerességi aránnyal, őket követték a magyar diákok (50,33%), Csehország a harmadik (47,36%) Lengyelország a negyedik (45,11%) helyen végzett.
A középiskolás kitöltők között is Szlovákia volt a legsikeresebbek, (sikerességi arány 44,52%). Őket követte Csehország (38,81%), Lengyelország (35,83%) és Magyarország (34,60%).
A hazai általános iskolás és középiskolás diákok közül a tesztet a legmagasabb sikerességi aránnyal a legnagyobb részvételi arányt produkáló nyugat-dunántúli régió diákjai teljesítették, míg a legalacsonyabb arányt a dél-alföldiek érték el – bár utóbbi régióban jóval alacsonyabb volt a részvételi arány.
„A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődni. A digitális írástudás nem csupán az oktatás, hanem a gazdaság versenyképessége szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen ma már szinte lehetetlen megfelelő digitális ismeretek nélkül elhelyezkedni. Az AI és más új technológiák forradalmasítják a munkaerőpiacot, de ezek hatékony és tudatos használatához stabil alapokra van szükség. Nem elég az eszközök ismerete, a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is nélkülözhetetlen. Közös célunk, hogy a fiatalok olyan tudással lépjenek ki az iskolapadból, amely biztosítja számukra a jövőbeli érvényesülést, és hozzájárul az ország digitális fejlődéséhez” – kommentálta az idei eredményeket Tajthy Krisztina, az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetségének főtitkára.
A középiskolások a számukra ismerős feladatokkal boldogulnak jól
Idén először kaptak helyet az IT Fitnesztesztben a mesterségesintelligencia-eszközök használatára összpontosító feladatok: az ezekkel kapcsolatos eredmények szerint a középiskolások ismerik és tudják, hogyan kell intuitív módon használni azokat. Ugyanakkor van még tér ezen eszközök további megismerésére, valamint arra, hogy helyet találjanak számukra az oktatásban.
A napjaink munkáltatói által elvárt követelményekkel összevetve a résztvevő országok középiskolásainak irodai eszközökkel kapcsolatos készségei továbbra sem megfelelőek sem a szövegszerkesztés, sem a táblázatkezelés területén. Az adatmentéssel kapcsolatos feladat megoldása során is gyenge eredményt értek el a régiós középiskolások, de még jelentősebb hiányosságok mutatkoztak a biztonsági riasztások megértésében.
Összességében úgy tűnik, hogy a régió középiskolásai jól teljesítenek azokban a tevékenységekben, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényű feladatokban is, ahol az olvasás megértése és a kritikus gondolkodás használata nem szükséges.
Ilyenek egy régiós általános iskolás digitális készségei
A 15 évesnél fiatalabb kitöltők az internet feladatkategóriában érték el a legjobb eredményt, és kiemelkedően jól teljesítették a biztonsággal és a számítógépes rendszerek használatával kapcsolatos feladatokat.
Az együttműködési eszközök és a közösségi hálózatok használata területén minden országban a második legalacsonyabb volt a sikerességi arány e korcsoportban. Az irodai eszközök területe szintén az egyik legrosszabbul teljesítő terület volt az idei tesztelés során, itt azonban a magyar és a szlovák diákok eredménye jobb lett a többi országénál. Az összes résztvevő ország általános iskolásainak alacsony volt a sikerességi aránya a felhőtárhelyekkel kapcsolatos feladatban, ahol nehézségeik voltak a rendszer struktúrájának megértésében, és nem érzékelték a különbséget például a mappa és a fájl között.
A 2024-es ITFitneszteszt eredményeit összegző jelentést az IVSZ honlapjáról lehet letölteni.
Az IT Fitnesztesztről
Az itthon az IVSZ koordinációjával zajlott IT Fitneszteszt felmérés részeként külön-külön 50-60 perc alatt teljesíthető feladatsort kaptak az általános iskolás és a 15 évesnél idősebb, középiskolába járó diákok, valamint tanáraik.
A teszt olyan készségek felmérését tette lehetővé, amelyek az informatikai jártasság gyakorlatiasabb, haladó szintű ismereteire, készségeire és kompetenciáira összpontosítanak. Elért eredményükből a kitöltők meggyőződhetnek arról, hogy képesek-e a számítógéppel, az internettel a munkáltatók által ma elvárt szinten dolgozni. Az IT Fitnesztesztet 50 százalékos sikerességgel teljesíteni már jó eredménynek számít, az e feletti eredmény pedig átlagon felüli digitális készségeket jelez.
A felmérés elsősorban az általános iskola végzős diákjait és a középiskolásokat célozza, és nemcsak a résztvevők számára ad reális képet online készségeikről– legyen szó szórakozásról, tanulásról vagy hétköznapi digitális feladatokról –, hanem eredményei a pedagógusok és szakpolitikusok számára is hasznos iránymutatást nyújthatnak. Az összegzett adatok rávilágítanak a diákok erősségeire és azokra a területekre is, ahol fejlesztésre van szükség.