2025.07.03

Felhőalapú számlázás és digitális pénzügyek – Bemutatkozik új tagunk, a Számlázz.hu

A Számlázz.hu névvel szinte mindannyian találkozhattunk már. Nem véletlenül: az ország első felhőalapú számlázója mára a piac egyik meghatározó szereplőjévé, több mint félmillió aktív vállalkozás napi működésének digitális motorjává vált. De hogyan jutott el egy garázscégből idáig a vállalkozás? Milyen jövőt képzelnek el a hazai kkv-k számára, és miért tartják fontosabbnak a „boldogság felelőst”, mint a HR-igazgatót? Ángyán Balázzsal, a Számlázz.hu ügyvezetőjével beszélgettünk a cég múltjáról, jövőjéről és az IVSZ-hez való csatlakozásukról. 

IVSZ: A Számlázz.hu úttörő volt a magyar piacon. Hogyan indult a cég, és milyen volt a kezdeti fogadtatás? 

Ángyán Balázs: A céget 2005-ben alapította három informatikus az ország első felhőalapú számlázó rendszereként. Ez akkoriban teljes diszrupciónak számított a piacon. Hogy érzékeltessem a korabeli hangulatot: amikor valaki 2005-ben felhőalapú szolgáltatásról beszélt, arra ráhívták az ördögűzőt. A kezdeti évek is ezt tükrözték: öt évnyi működés után összesen hétszáz ügyfelünk volt, és ebből mindössze hetvenen fizettek a szolgáltatásért. 

IVSZ: Mennyi idő telt el az első lépések megtétele és a valódi áttörés között – meddig kellett kitartani, mire beérett a munkátok gyümölcse? 

Ángyán Balázs: Az első nagy fordulópont 2010 környékén jött, amikor bevontunk egy stratégiai tanácsadót, Kis Ervin Egont, aki segített valódi céget építeni. Innentől egy nagyon dinamikus növekedés indult el. A következő meghatározó mérföldkő 2020. július 1-je volt, amikor a jogszabályi változások miatt kötelezővé vált a vállalkozások közötti számlák valós idejű riportolása a NAV felé. Ez egyfajta „növekedési krízist” okozott: 2020 elején 170 ezer ügyfelünk volt, az év végét pedig már 420 ezerrel zártuk. Ilyen mértékű növekedésre nem voltunk felkészülve, és minden téren – IT kapacitásban, ügyfélszolgálatban, létszámban – fel kellett nőnünk a feladathoz. Ma már több mint 825 ezer regisztrált ügyfelünk van. 

IVSZ: A Számlázz.hu ma már sokkal többet kínál a számlakiállításnál. Mi a cég hosszú távú víziója? 

Ángyán Balázs: A víziónk az, hogy egy magyar vállalkozónak a jövőben mindössze két dologra legyen szüksége a működéséhez: egy adószámra és egy Számlázz.hu fiókra. A fókusz már nemcsak a számlák kiállításán van, hanem azok befogadásán és a jogszabályoknak megfelelő, hosszútávú archiválásán is. Ez különösen fontos lesz a 2028-tól várható kötelező e-számlázás bevezetésével. Emellett a pénzügyek teljes körű menedzselését is szeretnénk a platformon belül megoldani, a bejövő és kimenő pénzmozgások kezelésével. A cél, hogy az ügyfeleink a lehető legegyszerűbben, egy helyen intézhessék a vállalkozásuk adminisztrációját. 

IVSZ: Hogyan viszonyulnak a mesterséges intelligenciához, és milyen szerepet játszik a cég életében az emberi tényező? 

Ángyán Balázs: Természetesen aktívan keressük az MI-ben rejlő lehetőségeket, és ezek eredményei hamarosan látszani is fognak a szolgáltatásainkban. Ugyanakkor van egy terület, ahol ragaszkodunk az emberi tényezőhöz, ez pedig az ügyfélszolgálat. Nagyon fontosnak érezzük, hogy nálunk emberek beszéljenek emberekkel, és gondoskodjanak róluk. Félig viccesen azt szoktam mondani, hogy valószínűleg hamarabb cseréljük le mesterséges intelligenciára az ügyvezetőt, mint az ügyfélszolgálatos munkatársainkat. Ez a fajta emberközpontúság a cégkultúránk alapja.  

IVSZ: Akkor valószínűleg a „Szerethető Munkahelyek” díjat sem MI-ügynökök szavazták meg nektek – hiszen 2017 óta minden évben elnyertétek ezt az elismerést. Milyen megoldásokat alkalmaztok, hogy ezt hosszú távon is fenn tudjátok tartani? 

Ángyán Balázs: Nálunk nincsenek „humánerőforrások”, hanem munkatársak vannak. Évekig HR igazgató helyett „boldogság felelősünk” volt, akinek az a feladata, azért dolgozik minden egyes nap, hogy a munkatársaink jobban érezzék magukat. Róla vicces sztori egyébként, hogy a munkakörét a bérszámfejtő partnerünk nem tudta először beazonosítani, ezért „szociális munkásként” rögzítette a rendszerekben.  

IVSZ: Miért döntöttetek az IVSZ-tagság mellett? Milyen lehetőségeket láttok a partnerségben? 

Ángyán Balázs: A világ hihetetlenül felgyorsult mind technológiai, mind szabályozási szempontból. Piacvezető szereplőként erkölcsi és etikai felelősségünknek is érezzük, hogy annak a több mint félmillió aktív kisvállalkozásnak a hangját, akik az ügyfeleink, valamilyen módon összefogjuk és képviseljük a döntéshozók felé. Egyedül erre nem vagyunk képesek, de hisszük, hogy az IVSZ mint erős szakmai közösség, segíthet eljuttatni ezt a hangot a megfelelő helyekre. Emellett az együttműködés és a közös gondolkodás elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük a körülöttünk zajló változásokat és a lehető legjobban tudjunk reagálni rájuk