Az Ipar 4.0 ma már CEO kérdés

2017.03.16

A digitalizáció elkerülhetetlen változásokat hozott minden vállalat számára, de már messze nem arról van szó, hogy az IT új technológiai megoldásokat használ a régiek helyett, hanem egy teljes átalakulásról beszélünk, amely jelentős megtakarítást és hatékonyságnövekedést hoz – ez pedig már az első számú üzleti döntéshozó számára létkérdés – összegezhető a Vezérigazgató találkozó 2017 konferencia több előadásának központi üzenete. 

Az idei Vezérigazgatói találkozó központi témája az Ipar 4.0 és a negyedik ipari forradalom, a digitalizáció volt, amely rengeteg újdonságot hoz a vállalatvezetők életébe, persze közben próbára teszi az informatikai szakmai vezetőket is, akiknek egészen új képességekkel kell harcba indulniuk, mint akár csak néhány évvel ezelőtt.

Az automatikus adatgyűjtés és ipar 4.0 megoldások intergrációjában élen járó Com-forth Kft ügyvezetője, Bóna Péter úgy fogalmazott, hogy a digitalizáció révén a gyártó cégek képesek a hibalehetőségek számát csökkenteni, így a veszteségeket minimalizálni. Anélkül, hogy egy gyár a gépparkját lecserélné, csak a folyamatok jobb és átláthatóbb szervezésével akár 10 százalékos produktivitás növelést érhet el, miközben a gyártási költségek, selejtarány csökkenthető, sőt, kiderülhet, hogy azonos emberi erőforrás mellett sokkal nagyobb kapacitás üzemeltethető – ezt jelenti az Ipar 4.0. 

A konferencia kiemelt panelbeszégetésének is az Ipar 4.0 volt a témája, melynek moderátora Vityi Péter, az IVSZ alelnöke volt. A beszélgetésben részt vett még Molnár Péter, a GE CIO-ja, Ábrahám László, az NI ügyvezetője, Bóna Péter, a Com-Forth ügyvezető igazgatója és Krénusz Kornél az MVM Net vezérigazgatója is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az Ipar 4.0 megoldások alapja mindig a megfigyelés, a helyes adatok és analitikai részletek gyűjtése, de ezt minden esetben üzemeltetési és szervezési feladatok kell kövessék. Korábban a megtörtént esetek, hibák elemzésével a vállalatok a múltat értékelték, de a digitalizáció korában a szenzorok, adatbázisok és big data megoldások, ha kiegészülnek mesterséges intelligencai algoritmusokkal, akkor lehetővé válik egy valós idejű elemzés, illetve prediktív elemzések készítése is, tehát a technológia eljutott arra a szintre, hogy a jövőt vagyunk képesek elemezni. A vállalatok számára ez hatékonyságnövekedést és költségcsökkentést jelent, mégpedig a költségek felesleges részétől lehet megszabadulni.

Ehhez azonban a teljes menedzsment és cégvezetés szintjén is szükség van elköteleződésre, ösztönözni kell a hatékonyságra való igényt, a jobb teljesítményt és meg kell törni az egyébként mindenhol jelen levő ellenállást a transzparens megoldásokkal szemben. Több vállalat kinevezett már Chief Digital Officer vezetőt, de ennek csak akkor van értelme, ha ez a szerepkör egy széleskörű felhatalmazást is jelent a digitális megoldások megvalósítására.

Ebben a témában további érdekes és hasznos tartalmakkal lehet majd találkozni, az IVSZ Vállalati Innovációs Konferenciáján is május 11-én, ami idén a Digitális Kultúrsokk címet viseli, és a digitális átalakulás gyakorlati példái mellett a vállalati kultúraváltás nehézségeit mutatja majd be. Amennyiben résztvevőként, támogatóként vagy előadóként érdekel a téma, keress minket!