IVSZ.hu / Felhő fogalomtár / Felhőhöz kapcsolódó további fogalmak
Felhőhöz kapcsolódó további fogalmak
Dolgok internetje (Internet of Things)
A dolgok internetje (Internet of Things – IoT) olyan hálózatba kötött fizikai objektumok – eszközök, épületek, járművek, stb. – halmazát jelenti, amelyek beépített elektronikával, szoftverrel, szenzorral, illetve hálózati kapcsolattal rendelkeznek, amin keresztül a mért adatokat gyűjtik és továbbítják emberi beavatkozás nélkül.
Az IoT képessé teszi ezeket a tárgyakat arra, hogy egy vezérelt kapcsolaton keresztül meglévő hálózathoz csatlakozzanak. Az így felépített kapcsolat lehetőséget biztosít arra, hogy sokkal közvetlenebb integrációt biztosítsunk a fizikai világ és a számítógép-alapú világ között.
Nagy Adat (Big Data)
Az emberiség által előállított adatok mennyisége évről évre jelentősen emelkedik: az egyre nagyobb számban eladott okos eszközök, a felhasználók által előállított tartalmakat egyre szélesebb körben támogató internetes technológiák, valamint az általános műszaki fejlődés is mind hozzájárulnak ehhez a trendhez. Ezt a mennyiségű adatot – ami gyakran strukturálatlan formában jelentkezik, például hang, kép és videó formájában – hagyományos eszközökkel nem lehet megfelelő válaszidővel feldolgozni, ezért újfajta eszközök használatára van igény.
Nagy adatnak nevezzük a nagy mennyiségű, gyorsan keletkező (valós idejű) és / vagy nagy változatosságú (nem strukturált) információ halmazt, melynek kezelésére, feldolgozására, a bennük rejlő összefüggések felismerésére és kiaknázására új, a hagyományos módszerektől merőben különböző megoldások kerültek kialakításra (például: Hadoop, gépi tanulás).
A Nagy Adat az alábbi tulajdonságokkal jellemezhető:
- Méret (Volume) – jelentős, terrabájtnál nagyobb volumen.
- Keletkezési sebesség (Velocity) – az adat keletkezései sebessége.
- Változatosság (Variety)
- korábban strukturált adatok kezelése volt jellemző (pl. pénzügyi, műszaki adatok);
- jelenleg inkább nem strukturált adatok jellemzőek (szöveg, email, kép, videó, hang).
- Hitelesség (Veracity) – az adat megbízhatósága.
A nagy adat esetében nemcsak nagyon sok (például egy országos lakcímnyilvántartás), hanem nagyon nagy változatosságú adatról is beszélünk (például egy közösségi oldal tartalmát – képeket, szöveget, videókat – tartalmazó adatbázisról).
Ezen adatok gyűjtése, kezelése, felhasználása erősen új megközelítéseket igényel az informatikai részéről és az esetek nagy részében nyilvános, bármikor elérhető adatforrásokon alapul. Így a feldolgozásnál adódik, hogy igény szerinti kapacitást vegyenek nyilvános vagy virtuális magán felhőszolgáltatásként igénybe.
Végponti eszközök és BYOD
Végponti eszközök
A végponti eszközök azok az eszközök, amik segítségével a felhő alapú szolgáltatásokat a végfelhasználó igénybe veszi. Az alábbi platformokra kell tervezni az igénybevételt:
Asztali számítógépek (PC), melyek jellemzői:
- nagyméretű kijelző, billentyűzet, egér;
- Apple, Linux vagy Microsoft operációs rendszerrel és szoftverkörnyezettel működnek.
Hordozható számítógépek (laptop, notebook), melyek jellemzői:
- Hordozható (mobil) kivitel, beépített energiatároló;
- Közepes méretű kijelző, beépített billentyűzet és egér;
- Jellemzően Apple, Linux vagy Microsoft operációs rendszerrel és szoftverkörnyezettel működnek.
Hibridek (hordozható gép és táblagép egyben), melyek jellemzői:
- Hordozható (mobil) kivitel, beépített energiatároló;
- érintőfelület, nagy vagy kisebb kijelző;
- Apple, Linux vagy Microsoft operációs rendszerrel és szoftverkörnyezettel működnek.
Tabletek, melyek jellemzői
- kisebb kijelző, érintőfelület;
- Google (Android), Apple (iOS) vagy Microsoft operációs rendszerrel és szoftver környezettel működnek.
Okostelefonok, melyek jellemzői:
- kicsi kijelző, érintőfelület;
- Google (Android), Apple (iOS) vagy Microsoft operációs rendszerrel működnek.
Egyéb eszközök:
- okosórák, viselhető, esetleg testbe építhető, eszközök.
Web alapú szolgáltatások, melyek:
- jellemzően egy böngészőből elérhető szolgáltatások;
- eszközfüggetlen, webes szabványok, előírások és a kijelző, beavatkozó szervek méretének figyelembe vételével.
Saját, személyes eszközök használata (BYOD – Bring your own device)
A BYOD alatt értjük azt a megközelítést, illetve eszközöket, amelyeket a végfelhasználó alapvetően személyes (nem vállalat tulajdonában lévő) eszközként használ (pl.: saját okostelefon, tablet), és erről az eszközről kívánja elérni a vállalat által nyújtott informatikai szolgáltatásokat is munkavégzés céljából (pl.: céges elektronikus levelezés) és ezt a cég engedélyezett és szabályozott módon lehetővé teszi. Ilyen esetben a személyes (magán) tulajdonú eszköz kap feljogosítást a vállalati erőforrások elérésére. A BYOD készüléken elkülönítve tárolhatóak a privát és vállalati adatok, utóbbiak egy elkülönített, titkosított konténerben. A „vállalati” rész távolról, külön menedzselhető, akár az eszköz használatának telekommunikációs csatornái és díjai is különválhatnak (pl.: 2 SIM kártya használatával).
Felhő szerződés szükséges, néhány figyelemre méltó eleme
A felhő szolgáltatások igénybevételérhez szükséges szerződésben a jogi és műszaki tételek mellett mindenképpen szükséges kitérni az alábbi pontokra is:
- meghatározások;
- adatok megőrzése;
- technikai korlátozások;
- általános adatvédelmi és biztonsági feltételek;
- adatfeldolgozási feltételek;
- a felhő szolgáltatásba való be- és kiköltözés módjai;
- a szolgáltatás lemondása utáni adatkezelés (pl. törlés, mentések megőrizhetősége);
- a rendszerek, adatok kiköltöztetésének módja, felelőssége.
A felhő alapú szolgáltatásokhoz kapcsolódó szerződés speciális rendelkezéseit a következő pontokban foglaltuk össze.
Szerződés típus
A szolgáltatók általában vállalkozási szerződés keretében vagy licence szerződés formájában kínálják a felhő szolgáltatásaikat.
Felelősség
A felhő szolgáltatásokra jellemző a korlátozott felelősségvállalás. A felelősség korlátozása vonatkozhat a különböző kárfajtákra (tényleges kár, elmaradt haszon, közvetett-közvetlen kár, stb.) és akár ezzel párhuzamosan felső limitösszeg is meghatározható. Bizonyos károkozásokra a felelősség nem korlátozható.
Ügyfél hozzájárulás
A felhő szolgáltatáshoz elengedhetetlenül szükséges az ügyfél hozzájárulása a szolgáltatói oldalon, a felhőben tárolt, az ügyfél által rendelkezésre bocsátott / feltöltött adatok – különösen a személyes adatok – használatához. A használat célhoz kötött, tehát a felhő szolgáltatás biztosítása érdekében, arra korlátozottan történhet. Az adatok harmadik személyek felé történő továbbítása általában tiltott, kivéve a jogszabály alapján kötelező adatátadást.
Adattárolás
Tekintettel arra, hogy az adattárolás szolgáltatótól függően a világ bármely szegletén elképzelhető, így a szerződéseknek rendelkezniük kell arról, hogy hol történik az adattárolás, milyen értesítési kötelezettségek kapcsolódnak a külföldön, akár EU-n kívül történő adattároláshoz.
Licencelés, szolgáltatói és saját licencek (BYOL – Bring your Own Licence)
A szolgáltatói szerződésben külön pontban ki kell térni a végfelhasználói licencek kérdésére, és azok típusára is.
A felhőszolgáltatások licencelése SaaS esetében egyszerű, a szolgáltatási díj tartalmaz minden olyan költséget, ami a használathoz szükséges.
PaaS és SaaS esetében a használni kívánt szoftverekre elő lehet fizetni a felhőszolgáltatónál, havi díjas konstrukcióban. Ezzel az előfizetéssel csak a szoftver használati jogát szerzi meg az ügyfél az előfizetés időtartamára, annak telepítéséről, üzemeltetéséről és licenc-megfelelőségéről önállóan kell gondoskodnia. Előfizetés esetében az infrastruktúra alapú (pl: CPU, memória) licencek várhatóan megfelelnek a felhőszolgáltatásnak, a felhasználó alapú licencek megfelelőségéről a felhasználónak kell gondoskodnia.
A nem SaaS szintű felhőszolgáltatásnál felvetődik, hogy az infrastruktúra és a platform szintű szoftver rendszerek licencelését kinek és hogyan kell megoldania. A „tulajdonolt” szoftverek, amennyiben nem felhő kompatibilis licenceléssel rendelkeznek, nehezen tehetők kompatibilissé, erős együttműködést és folyamatos adatszolgáltatást igényel mind a szolgáltató, mind az ügyfél részéről. Elsősorban virtuális magán felhő esetében lehet használható megoldást találni. Például egy IaaS szolgáltatás esetén, ha az ügyfél önmagának foglal erőforrást, akkor a saját operációs rendszer, adatbázis-kezelő és alkalmazás szerver licenceit kell használnia.