Lezárult az első Digitális Témahét, amelyhez 785 iskola 1919 projekttel, 77812 diák és 5165 tanár csatlakozott. Ezzel ez a program volt az eddigi legnagyobb volumenű kezdeményezés a digitális pedagógiában Magyarországon, azaz a digitális kompetencia fejlesztése április első hetében minden eddiginél nagyobb figyelmet kapott.  

Horváth Ádám

Horváth Ádám, az IVSZ oktatási igazgatója

Az első Digitális Témahét tapasztalatai alapján a kezdeményezés révén a projektpedagógia, és azon belül a digitális eszközökkel támogatott projektek soha nem látott mértékben jelentek meg az iskolákban, az elért aktivitás még nemzetközi viszonylatban is figyelemreméltó. „A projekt alapú pedagógia nagyon nehezen férkőzik be az oktatásba, mert mások a módszerek, az időbeosztás, a tantárgyi struktúra, mint a megszokott pedagógiai módszertanok esetén. Holott a projektekre jellemző közös munkavégzés, a belátható időtávon elért eredmény és a közös munkáért érzett felelősség a munka világában általános, így ennek a metódusnak az elsajátítása különösen hasznos.” – fejti ki Horváth Ádám, az IVSZ oktatási igazgatója.  

Az EMMI kezdeményezésére az IVSZ által szervezett témahét nagy lendületet adott a nem formális tanulásnak, kiterjesztette az iskolák kapcsolati rendszerét, hidakat épített az informatikai vállalkozások, felsőoktatási intézmények és közgyűjtemények felé és viszont. A tanulás non formális módjai egyre fontosabb szerepet töltenek be az oktatásban, népszerűsítésük komoly törekvés. Fontos látni, hogy míg az IVSZ megteremtette a kereteit a kezdeményezésnek, addig a munkát az iskolák és a támogató partnerek végezték el, példátlan összefogás keretében.  

A Digitális Témahét azért is tudott ennyire sikeres lenni, mert az egyszerű, felhasználóbarát kereteken túl olyan közösségi élményt is nyújtott a webináriumokon és az online csatornákon keresztül, amelyekben a pedagógusoknak csak nagyon ritkán van részük. „A közösség érzése, az egymástól tanulás lehetősége, a - nincs rossz megoldás, csak sok jó - érzése a pedagógusoknak is nagyon fontos motivációs erő.” – összegezte a tapasztalatokat Horváth Ádám. Ráadásul, a digitális technológia kiszabadult a számítástechnikai termekből, és a más tantárgyat oktatók is a sajátjukénak érezhették, hiszen a program kiterjedt minden tantárgyra.  

„A Digitális Témahéttel az iskola világa egy hatalmas lépéssel közeledett a való világhoz, és azokhoz az elvárásokhoz, amelyeket ma a munkaerőpiac támaszt. A digitalizáció terjedése ugyanis a munkaerő piaci elvárásokat is alapjaiban alakította át: néhány év múlva a legtöbb szakmában foglalkoztatási alapfeltétel lesz a digitális jártasság – a köznevelésnek erre már ma meg kell találnia a megfelelő válaszokat.” – mondta el Horváth Ádám. 

Laufer Tamás

Laufer Tamás, az IVSZ elnöke

Laufer Tamás, az IVSZ elnöke azt hangsúlyozta: a program azért is hasznos volt, mert az oktatási rendszerünk ma sem tartalmában, sem eszköztárában nem felel meg annak, hogy 21. századi tudást adjon gyermekeink kezébe.

Czunyiné Bertalan Judit, digitális oktatás tartalomfejlesztéséért felelős kormánybiztos

Czunyiné Bertalan Judit, digitális oktatás tartalomfejlesztéséért felelős kormánybiztos

A digitális írástudás az ország versenyképességének objektív feltétele - jelentette ki a digitális oktatás tartalomfejlesztéséért felelős kormánybiztos. Czunyiné Bertalan Judit ezzel kapcsolatban Teller Ede atomfizikust idézte, aki szerint "az olyan ember, aki nem ért a számítógépekhez, a 21. században analfabétának fog számítani". Hozzátette, az a céljuk, hogy az oktatás eszközrendszere jobban szolgálja a digitális írástudás beépítését a mindennapi pedagógiai gyakorlatba.

A Digitális Témahét fő támogatói: Magyar Telekom Nyrt., Lego education, Microsoft Magyarország Kft., Vodafone Magyarország Zrt., Telenor Magyarország Zrt., HP Inc. Magyarország Kft., Racionet Zrt.,  Gamax Számítástechnikai Kft., Oracle Hungary Kft., Cisco Systems Magyarország Kft., Epam Systems Hungary Kft., UPC Magyarország Kft., Xapt Hungary Kft., Ericcson Magyarország Kft., Answare Informatikai Szolgáltató Kft.  

Bánhegyi Zsófia, a Magyar Telekom Csoport Kommunikációs igazgatója.

Bánhegyi Zsófia, a Magyar Telekom Csoport Kommunikációs igazgatója.

A Magyar Telekom Csoport két programjával is csatlakozott a Digitális Témahéthez: a Legyél Te is Informatikus! és a Telekom Okosdigitális keretében együttesen közel 100 előadás valósult meg országszerte több mint 60 iskolában. Az informatikai pályaorientációt fókuszba helyező és a biztonságos internet és mobiltelefon használatát segítő programokkal összesen több mint 4000 diák találkozott a hét során. „Edukációs kezdeményezéseinkkel a jövő generáció digitális érettségéhez, írástudásának fejlesztéséhez kívánunk hozzájárulni, a témahét pedig kiváló lehetőséget biztosított ehhez.” – fogalmazott Bánhegyi Zsófia, a Magyar Telekom Csoport Kommunikációs igazgatója.  

Marchhart Pál a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese

Marchhart Pál a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.

A Vodafone Magyarország nagy örömmel vett részt fő támogatóként a rendkívül sikeres Digitális Témahét rendezvénysorozaton, mondta Marchhart Pál a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. A Vodafone kiemelten fontosnak tartja a digitális kompetenciák fejlesztését, ezért is indította el 2016 elején a Vodafone Digitális Iskola Programot, amelynek keretében 25 iskolának 1300 tabletet adott át, díjmentesen biztosítja az eszközök oktatási célú használathoz szükséges havi 3 GB adatforgalmi keretet és finanszírozza az érintett közel 6500 általános iskolás diák és mintegy 690 pedagógus internet biztonsági oktatását.  A Vodafone elkötelezetten támogatja a magyarországi oktatás digitális átalakítását, és Digitális Iskola Programjával igyekszik saját eszközeivel is minél többet tenni a digitális esélyegyenlőség megteremtése érdekében, mondta Marchhart Pál. 

Merényi Ádám a Microsoft Magyarország oktatási igazgatója

Merényi Ádám a Microsoft Magyarország oktatási igazgatója

A Microsoft küldetése hozzásegíteni a diákokat és pedagógusokat ahhoz, hogy többre legyenek képesek. Hiszünk abban, hogy a magyar gazdaság versenyképessége azon múlik, mennyire versenyképes a magyar diákok tudása. Ez pedig elképzelhetetlen megfelelő szintű digitális írástudás, a digitális készségek elsajátítása nélkül. Büszkén támogattuk a Digitális Témahetet pedagógiai projektekkel, tananyagokkal, és a kódolást népszerűsítő programokkal!” – mondta Merényi Ádám a Microsoft Magyarország oktatási igazgatója. 

dr. Kőrösi Gábor, a Telenor kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója

dr. Kőrösi Gábor, a Telenor kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója

A teljes tanévben zajló Hipersuli digitális oktatási programunk célja a diákok és a pedagógusok digitális kompetencia-fejlődésének támogatása, illetve hogy kialakítsunk egy bármely intézmény számára járható utat, ha digitális eszközökkel és ehhez kapcsolódó innovatív módszerekkel szeretnék modernizálni az oktatást intézményükben. A Digitális Témahéten ezek a Hipersuli osztályok kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, egyfajta bizonyítékként, hogy a digitális oktatási irányok bevezetésének rövid időn belül is tapasztalható haszna lehet.” – mondta el dr. Kőrösi Gábor, a Telenor kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója. 

Szeretnénk a korábbinál is nagyobb szerepet vállalni az internettel kapcsolatos ismeretek terjesztésében, különösen a hátrányos helyzetben élő gyerekek körében, akik gyakran el vannak zárva a digitális világtól. Fontosnak tartjuk, hogy nekik is megmutassuk, hogyan működik a világháló és hogyan kell okosan használni, ezért úgy döntöttünk, hogy egészen a tanév végéig meghosszabbítjuk a Digitális Témahétre kifejlesztett foglalkozásainkat” – mondta Dárdai Mária, a UPC Magyarország jogi és szabályozási igazgatója. „Folyamatosan fejlesztjük hálózatunkat a fővárostól távolabb eső településeken is, de e fejlesztéseknek csak akkor van valódi haszna, ha az ott élők képesek élni a nagy sebességű hálózat nyújtotta lehetőségekkel. Tudatos internethasználókat szeretnénk nevelni. 

A Digitális Témahét lényegét és legfontosabb eredményeit egy infografikában foglaltuk össze:

Digitális Témahét 2016 infografika

A program zárórendezvényén készült képek:

 

Eskills for jobs 2016