Infotanár Mentor Program

Tegyünk közösen az informatikai oktatás megújításáért!

Infotanár Mentor Program

Cél

A program célja, hogy a közoktatásban dolgozó informatikatanárokat összekapcsolja az informatikai cégekkel és ezáltal lehetőséget biztosítson számukra, hogy valós piaci szereplőktől kapjanak első kézből jövő információkat a kurrens és tanítandó technológiákról, illetve a versenyszféra működéséről.

Háttér

Sok informatika tanár számára világos már most is, milyen nehéz követni az iparágban végbement változásokat. Sokan érzik szaktudásukat elavultnak. Ráadásul az új kerettantervekben szereplő tananyag nehezen emészthető, túl sok újdonságot tartalmaz. Mindemellett általában nincs is kihez forduljanak szakmai kérdésekben, és jövedelmük egyáltalán nem teszi lehetővé, hogy saját forrásból korszerű technológiai tréningekre járjanak.

Mindezek mellett, ők is, és a piac is tudja, hogy ma már elengedhetetlen, hogy minden gyerek korszerű informatikai tudáshoz jusson, függetlenül attól, hogy később milyen karriert választ. Az informatikai cégeknek elemi érdekük az iparág népszerűsítése a gyerekek körében, hiszen az informatika óra vonzóvá tételén keresztül növelni lehet az iparág iránti komolyabb érdeklődés esélyét. A mai valóság pedig az, hogy elenyésző számban jelentkeznek IT pályára a diákok, különösen fájó az, hogy az informatikai szakközépiskolások közül csak a marginális töredék választja az IT szakmát…

Mit kell tenniük a tanároknak?

A programban résztvevő cégekből kiválaszt egyet, amelynek programján rendszeresen részt vesz. Vállalja, hogy a cég által átadott piaci és szakmai tudást közvetíti a tanítványainak, beépíti munkarendjébe, oktatási tevékenységébe, tapasztalatait megosztja tanártársaival. Vállalja azt is, hogy a programról visszajelzést ad.

Mit kell tenniük a cégeknek?

A partner cég lehetőséget biztosít a mentorált tanár(ok)nak, hogy rendszeres időközönként ellátogasson hozzájuk, beszélgessenek, megismerhessék a működésüket, módszereiket, termékeiket, szolgáltatásaikat, munkakultúrájukat. A tanár évente legalább egy napon keresztül részese lesz a vállalati működésnek, megtapasztalja milyen is a versenyszféra. Ezen kívül önkéntes alapon, a maga szintjének és erejének megfelelően szakmai támogatást ad a mentorált tanárnak, és vállalja, hogy ezt a kapcsolatot több éven keresztül fenntartja.

Miért jó ez a cégeknek?

Közvetlen kapcsolatba kerülnek az oktatás szereplőivel egy országos hálózaton keresztül, és véleményükkel, szakmai meglátásukkal közvetlenül befolyásolni is tudják azt, hogy mit és hogyan oktatnak a jövő nemzedékének. A tanárok mentorálásával egyben motiválttá is teszik őket, akik ezt a szakmai segítséget átfordíthatják a gyerekek felé irányuló motiváltsággá, jókedvé. Elősegítik ezáltal, hogy kellő számú gyerek válassza hivatásául az IT szakmát, és a többiek is pozitív érzésekkel viszonyuljanak hozzá. Közvetlenül hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a végzős diákok korszerű tudással felszerelkezve lépjenek a munkaerőpiacra, és számuk megsokszorozódjon, akikből a cégek tudnak majd munkaerőt válogatni.

Kötelező vállalás:

  • Évente minimum egyszer a tanár ellátogathat a céghez, részt vesz egy nap tevékenységében, mint megfigyelő.
  • Megérti, mit csinálnak, milyen terméket/szolgáltatást fejlesztenek/értékesítenek. Megnézi, hogyan tartanak értekezletet, hogyan terveznek egy termékfunkciót, hogyan írnak üzleti-funkcionális specifikációt, technikai-kódolási specifikációt. Részt vesz egy napi „standup”-on, ha pl. Scrum módszertan szerint fejlesztő cégről van szó. Infrastruktúra vagy projektcég esetén megfigyeli, hogyan terveznek ügyfélnél való megvalósítást, beüzemelést, rendszert, hogyan tervezik az erőforrásokat.
  • Megismerkedik a piaci alapfogalmakkal (az adott cég kikkel versenyez, kik az ügyfelei, mi az, ami versenyelőny, hogyan képeznek árat, milyen árbefolyásoló tényezők vannak, milyen tendereken/pályázatokon indultak korábban, milyen eredménnyel).
  • Megismeri, hogyan kezeli a cég a munkaerő kérdését (milyen munkaerő van, mennyiért, mi az, ami nincs, vagy nehezen elérhető, hogyan keresnek maguknak embert, mi az amit maguknak kell megtanítani, hogyan megy a betanítás stb.).

A következő programlistából bármennyit lehet vállalni, illetve egyéb ötletek is jók:

  • A cég finanszíroz évente egyszer egy 1-2 napos tréninget a maga vagy a tanár szakmai területén
  • Pár tízezer forintos tanfolyamtól kezdve a pár százezer forintosig, Scrum/Agile, Python, SQL, Javascript, HTML5/CSS3, Azure/AWS, mobilfejlesztés, C#, Java stb. bármilyen technológiai témában.
  • A cég finanszírozza a tanár számára egy szakmai konferencia belépőjét
  • Craft, HTTP Alapítvány, HWSW, IVSZ, ITBusiness, BrainBarBudapest stb. által szervezett konferenciákra. A rendezvényre együtt mennek, a cég kapcsolatot biztosít, bemutatja a tanárt másoknak, segíti a tanár szakmai network-jének bővítését.
  • Találkoznak MeetUp-okon, ahova a cég dolgozói is járnak
  • Nem hagyja egyedül, megbeszélik az előadásokat, kérdezhet tőle, ha nem értett valamit stb.
  • Lehetőséget biztosít a „gyárlátogatásra”
  • Lehetővé teszi, hogy a tanár évente 1x elvigye az osztályát a céghez, hogy a gyerekek belülről láthassanak egy high-tech cég irodáját, a szakma megszerettetése céljából.
  • Ellátogatnak az iskolába előadást tartani arról, amit csinálnak, és ez miért jó, evangelizáció a gyerekeknek
  • A gyerekek így konkrét felhasználását látják az informatikának, lendületes előadókat hallgatva, akik jól beszélnek, lelkesek a szakmájukkal kapcsolatban és tudják motiválni a tanulókat. Meghallgathatják például, hogy hogyan is keletkezik a mobiljukon futó alkalmazás.

A csatlakozó cégek hirdethetik, hogy a programnak tagjai, weboldalukra kitehetik a program logóját, kommunikálhatják, mint társadalmi felelősségvállalás program.

További információ: www.infotanarmentor.hu

MIMOX - HTTP Alapítvány - IVSZ