Programozás az európai iskolákban

2015.10.01

Az idei MENTA Konferencia egyik kiemelt témája volt az oktatás és a programozás kapcsolata, különös tekintettel az általános iskolában megalapozandó programozási készségekre. Prof. Michael Kölling, a University of Kent oktatója, egyben a Computing at School elnevezésű szervezet egyik alapító tagja, a fő előadás keretében bemutatta, hogyan vált a programozás a nemzeti tanterv részévé Angliában. Kifejtette, hogy a programozás vagy kódolás immár alapkészséggé vált és nélkülözhetetlen, legalább az alapelveinek ismerete mindenki számára. Az algoritmizálás, mintázat felismerés, folyamat szervezés a digitális környezetben azok számára is szükséges a problémák megoldáshoz, akik nem kifejezetten programozással foglalkoznak.

michael_kolling

Angliában már 5 éves kortól (az iskola első évétől) elkezdődik a programozás oktatása játékos gyakorlatokkal, szabadtéri és társas foglalkozásokkal. A későbbi tanévek során a diákok mindegyike képessé válik kisebb programok, mobil applikációk fejlesztésére, amely része a nemzeti követelmény rendszernek.

Prof. Kölling kifejtette, hogy az áttörést Eric Schmidt, a Google vezérigazgatójának felrázó nyilatkozata jelentette, amelyben számon kérte az angol oktatási rendszeren, hogy miután a ’80-as években Anglia a szoftverfejlesztés csúcsán volt, most még csak nem is tanítják az iskolákban a programozást, így nem is meglepő, hogy elvesztették vezető szerepüket ebben az egyébként kiemelkedően fontos gazdasági ágazatban.

Válaszként az oktatási szaktárca 2014-től kötelezővé tette a programozás oktatását az összes évfolyamon és beemelte a programozást, mint tantárgyat az iskolák eredményességi rangsorának kritérium rendszerébe.

Mintegy igazolva az angliai folyamatokat, Tomasso Dalla Vecchia, a European Schoolnet munkatársa előadásában bemutatta, hogy az egyes EU tagállamok oktatási rendszerében hol és hogyan jelenik meg a programozás. Az előadás alapján megállapítható volt, hogy az egyes tagállamok többségében ma már külön tantárgyként, vagy más tantárgyba ágyazottam, de kiemelten jelenik meg a programozás.

Mindezzel szemben, sajnos Magyarországon 1-4. évfolyamokon egyáltalán nincs már informatika oktatás, és a programozás csak 8 órát kap az 5. és a 8. évfolyamok közötti években összesen, fejtette ki Horváth Ádám, az IVSZ oktatási igazgatója a szekciót felvezető előadásában.

Ábrahám László, a National Instruments vezérigazgatója bemutatta, hogy a programozás oktatása milyen hatékonyan alkalmazható a LEGO Robot rendszerekkel felzárkóztatásra az általuk támogatott mentorálási programban.

Zárszóként Nádori Gergely, az AKG tanára mutatott egy helyzetképet a hazai oktatás és az informatika kapcsolatáról, amely szerint a megfelelő eszközök, de leginkább tanárképzés híján digitális írástudatlanokat nevelünk.

Az előadások elérhetőek: