A kihívásokat növelik, hogy a munkavállalók többsége nem bízik a cégvezetésben, mert szerintük nem képesek a változásokat megfelelően kezelni - derül ki az Oxford Economics és az SAP szoftvergyártó közös, globális felméréséből.

A jelenre, és a következő hat évre fókuszáló tanulmány szerint több tényező is befolyásolja a vállalatok HR stratégiáját. Európában ezek közé tartozik többek közt az Y generáció (millenials) tömeges munkába állása, az ideiglenes, külsős dolgozók növekvő aránya, és az öregedő munkavállalók.

Az Y generáció kapcsán néhány feltételezést is kétségbe von a kutatás. Ezek szerint a fiatal munkavállalókat az átlagnál jobban motiválja a jobb világ megteremtése, a kedvezőbb munka-magánélet aránya, és hogy kevesebb bérrel is beérik, ha folyamatosan tudnak fejlődni. A most nyert kép szerint igényeik azonban nem annyira eltérőek, mint azt korábban tartották. E generációt mégis eltérően érdemes kezelni, legalábbis a visszajelzések, és a képzések kapcsán. Ugyanis ők sokkal gyakrabban igénylik vezetőiktől a munkájukkal kapcsolatos visszajelzéseket és a mentorálást.

Csak a pénz

Az elégedett dolgozóhoz elsősorban a zsebén keresztül vezet az út- összegződik a kutatásban. Ennek tükrében sokatmondó, hogy a cégvezetők csupán 39%-a szerint biztosít vállalata versenyképes juttatásokat dolgozói számára.

A munkatársak attitűdjeire is rákérdeztek a felmérés készítői. A világszintű válaszokból kirajzolódik, hogy leginkább a pozíció megváltozása, a szűk karrierlehetőségek, és a bérek stagnálása készteti őket arra, hogy új kihívások elé nézzenek. Képzés terén is változásra van szükség, a dolgozók 60%-a szerint cégük nem a megfelelő eszközöket biztosítja a fejlődésükhöz. Pedig megérné többet költeni a munkatársakra, az őket támogató rendszerekre, hiszen a cégeknek jelentős problémát okoz a megfelelő képzettségű szakértők megtalálása.

Nagy feladatot jelenthet a menedzsmentbe vetett bizalom visszaszerzése is a támogató partnernek tekintett HR számára. A beosztottak több mint fele szerint ugyanis vezetőik nem képesek a vállalatot sikerre vinni.

Egy esetlegesen új HR stratégia megvalósítását az sem könnyíti meg a cégeknél, hogy ezen osztályok egyrészt gyakran híján vannak a széleskörű adatoknak, másrészt, ha ezek rendelkezésre is állnak, csupán negyven százalékuk tudja ezeket megfelelően hasznosítani.

„A leendő munkaerőpiac eltérő lesz a mostanitól, és másfajta módon fog dolgozni. A vállalatoknak erre fel kell készülniük, és megfelelő stratégiákat kell felépíteniük”- mondta Mike Ettling a SuccessFactors, az SAP vállalatának HR üzleti területért felelős elnöke.