Üzleti növekedés és innováció: informatikai igazgatók új szerepben

2014.11.10

A napjainkban is tartó globális a gazdasági lassulás és a vállalatoknál bevezetett szigorúbb költségszabályozás nyomán sok, a nyereséghez nem közvetlenül kapcsolódó projektet számoltak fel. A közép- és kelet-európai vállalatok most már nagyobb hangsúlyt helyeznek az IT környezet optimalizálására. Ez alapvető változásokat hozhat informatikai vezetők vállalaton belül betöltött szerepében, amely egyre inkább a támogatástól az üzleti növekedés és az innováció felé mozdul el.

A jelenség alaposabb vizsgálatának érdekében az IDC 180 közép- és kelet-európai nagyvállalat informatikai vezetőjével és ügyvezető igazgatójával készített strukturált és nyitott kérdéseket tartalmazó interjút. A felmérés célja a jelenlegi IT stratégiák és módszerek elemzése volt, amellyel a megkérdezett informatikai vezetők optimalizálják az IT infrastruktúrájukat, miközben szervezeteik szélesebb körű üzleti stratégiáját is támogatják.

Az eredmények azt mutatják, hogy a költségvetési keretek még mindig szűkek, és a bevett norma pedig továbbra is a régebbi rendszerek fejlesztése és frissítése. Az informatikai vezetők ennek ellenére az IT környezet átfogó, vállalati szintű átalakítására törekednek. Az ilyen szintű átalakítás célja, hogy lépést tartsanak a vállalat folyamatosan változó üzleti igényeivel.

A felmérés megállapította, hogy az üzleti folyamatok optimalizálása, a költségcsökkentés és a minőségi fejlesztések lesznek a legfontosabb stratégiai prioritások jövőre. Az is világossá vált, hogy az IT vezetők várakozással tekintenek az informatikai környezet átalakítása felé, amely már a modern idők kihívásinak is megfelel. Az átalakítás a legújabb informatikai fejlesztések – felhő technológia, mobilitás, bigdata és a nagymértékű adatrobbanást kezelő modern adatbázis-platformok, – széleskörű alkalmazásával érhető el.

A tanulmány főbb megállapításai:

  • Az informatikai igazgatók jobban tudják támogatni szervezetük stratégiai célkitűzéseit, ha proaktívabb szerepet játszanak a végfelhasználóknak szánt új szolgáltatások fejlesztésében.
  • A széles körben elfogadott közösségi média és okos eszközök használata arra készteti az informatikai vezetőket, hogy olyan új IT infrastruktúrákat alkalmazzanak, amelyek segítségével könnyebben birkóznak meg az általuk kezelt adatokkal.
  • A régió vállalatainak mintegy 38%-a az üzleti intelligenciába és üzleti analitikába fektet be annak érdekében, hogy könnyebben felismerjék az üzleti és a technológiai lehetőségeket.
  • Az informatikai vezetők 30%-a szerint a mobilitási beruházások a legfontosabb kiadási prioritások.
  • A felhő alapú technológiára már most az üzleti versenyképesség egyik fő összetevőjeként tekintenek, amely megkönnyíti az alkalmazások gyors fejlesztését és alkalmazását.
  • A megkérdezett vállalkozások a felhő alapú technológia irányába mozdulnak: a vállalatok mintegy 32%-a már használ privát vagy hibrid felhő környezetet, és 16% használ publikus felhő-infrastruktúrát és/vagy alkalmazásokat.

A felhő alapú technológia elfogadása egy bevált módszere az új CIO-stratégiák megvalósításának. Az IDC felmérésének eredményei szerint az olyan üzleti szempontból kritikus alkalmazások, mint a pénzügyi rendszerek, a HCM, SCM, CRM, dokumentumkezelési megoldások, és olyan infrastruktúra megoldások, mint az adatbázis gépek, platformok vagy tárolók, sokkal gyorsabban konfigurálhatók és indíthatóak akkor, ha felhő alapú számítástechnikai modellen alapulnak.

„A közép-kelet európai informatikai vezetők előtt most új lehetőségek nyílnak meg. A szakemberek úgy tekintenek a felhő alapú technológiára, a mobilitásra, a big datára és a modern adatbázis technológiákra, mint az üzleti rugalmasság kulcselemeire.” mondta Michel Clement az Oracle közép-kelet-európai alelnöke. „Az informatikai vezetők a legújabb technológiai fejlesztések révén növelhetik a meglévő informatikai rendszerek kapacitását és csökkenthetik az üzemeltetési költséget, illetve hatékonyabbá tehetik az innovációt is. Az Oracle minden eszközzel rendelkezik, amivel mindez megvalósítható: technológia, alkalmazások, szolgáltatások és helyi erőforrások, amelyek az informatikai vezetőkkel együtt elősegítik a sikeres átalakulást.”