A Programozd a jövőd! önkéntes oktatói programja tavaly indult. A GINOP 3.1.1 program keretében folyó, önkéntes vállaláson alapuló projekt keretében kis-közepes és nagyvállalatok informatikai szakemberei ismertetik meg a középiskolás tanulókkal az informatikus pályát. A program célja a szakképzett informatikus-utánpótlás fenntartható biztosítása. A programot az IVSZ, az ITM és a KIFÜ konzorciuma bonyolítja le.

Informatikus hiány: van remény, van utánpótlás

Rója Gergő, a Deverest Software kereskedelmi menedzsere immár harmadik alkalommal tartott előadást középiskolásoknak. Vele beszélgettünk eddigi tapasztalatairól.

 

Mi sarkallt arra, hogy részt vegyél a programban?

A Deverest Software két éve alakult. Kis vállalkozás vagyunk, igazi startup szemlélettel. Tavaly nyáron csatlakoztam a céghez, s ugyanekkor lettünk IVSZ tagok is. A szövetség hírleveléből értesültünk a programról. Nagyon szimpatikus volt a kezdeményezés. Nálunk is dolgoznak egyetemisták, tudjuk, milyen égető probléma az informatikushiány. Ezért úgy gondoltuk, ott segítünk, ahol tudunk.

 

Ez már a harmadik előadásod lesz, mik voltak az első benyomásaid?

Az első alkalommal egy végzős gimnáziumi osztályban voltam. Már ott meglepetésként ért bennünket, hogy milyen okos és releváns kérdéseket kaptunk. A második előadásom pedig egy informatikai szakkörben volt, jóval homogénebb környezetben. Itt már csak olyan fiatalok ültek, akik komolyan foglalkoznak az informatikai pályára állással és némelyiküknek elég komoly előképzettségük is volt. Dolgoztak például asszisztensként, gyakornokként informatikai vállalkozásoknál.

Amikor az előadásra készültem, nem tudtam, mennyi információjuk van a diákoknak az informatikáról, illetve hogyan reagálnak majd az általam elmondottakra.

Nagy nyitottságot, érdeklődést tapasztaltam mindkét alkalommal.

 

Volt különbség a két csoport között?

Természetesen, hiszen mint mondtam, az informatikai szakkörben már olyan fiúkkal és lányokkal találkoztam, akiket nem kellett győzködni arról, hogy az informatikai pályát válasszák. Ennél sokkal praktikusabb, konkrétabb és relevánsabb kérdéseket tettek fel, pl. azt, hogy melyik programnyelv irányába haladjanak tovább. Azt mondhatom, hogy az informatika iránt érdeklődő fiatalok sokkal rajtra készebbek, mint azt gondoltam volna.

 

Találtatok-e különösen tehetséges fiatalokat?

Igen. Az informatikai szakkörben megismerkedtem egy sráccal, aki már komoly fejlesztői tapasztalattal rendelkezik. Dolgozott nálunk is egy kicsit, s teljes értékű team tagként tudtunk neki gyakorlati tapasztalatot nyújtani. Később aztán fel is vették az Apple nápolyi fejlesztő akadémiájára, jelenleg is ott tanul.

 

Mit jelent nektek, mint vállalkozásnak a Programozd a jövőd! előadássorozatban való részvétel?

Nagyon jól összerakott briefing anyagot kaptunk az IVSZ-től. Úgyhogy, ha valaki szeretne részt venni a programban, igazán minimális idő és energia ráfordítással számolhat. Egy-egy másfél órás előadás pedig szerintem bőven megtérülő befektetés, hiszen inspirációkat kapunk mi is a fiataloktól. Egyébiránt pedig szakmai hitelességünket is erősíti a programban való részvételünk. Összességében sokkal többet kaptunk e programtól, mint azt vártuk.

 

Tarts te is motivációs előadást középiskolás diákoknak! Mesélj az informatikus pálya szépségéről és sokszínűségéről, oszd meg személyes motivációdat! Regisztrálj előadónak!