Már ma is szinte minden munkahely digitális, néhány éven belül azonban gyakorlatilag nem lesz olyan állás, amely betöltéséhez nem kellenek digitális kompetenciák, nem kell digitális írástudás - mondta el beszédében Laufer Tamás IVSZ elnök az idei Információs Társadalom Parlamentje rendezvényen.

A probléma diagnosztikája egységes: azt, hogy legalább 10 ezer informatikus hiányzik a munkaerőpiacról, ma már látja, és érzékeli az ágazat, a piaci szereplők, a szakmai szövetségek, a döntéshozók, jogalkotók, így ha ezek a szigetek egyszer összeérnek, és változni kezd az oktatási rendszer, növekedni fog a versenyképességünk is - fejtette ki Laufer Tamás.

"Nem is kevéssel, az ágazat hozzáadott értéke óriási, a benne rejlő potenciál pedig ennél is nagyobb: a multiplikátor hatás nyomán egy informatikus/mérnök állás legalább 3-4 másikat teremt, vagyis ha 250 ezer informatikus dolgozik jelenleg Magyarországon, akkor az informatika, illetve az infokommunikációs szektor 1,5 millió embert tart el."

Ennek fényében szomorú, hogy egy mérnök képzésére az állam csupán három millió forintot költ, holott az a munkába állását követően már az első évben akár 25 millió forintot képes megtermelni a gazdaságnak. Ebből adódóan is égető a probléma, hogy miközben keressük Magyarország gazdaságának növekedési potenciálját, nem képzünk elegendő mérnököt, nem vezetjük a fiatalokat a digitális szakmák irányába, minden évben száz milliárdokat elvesztegetve. Eközben ráadásul a jelenlegi informatikai képzés korszerűtlen és elavult, olyan elméletet oktat, amely nem felel meg a mai kor követelményeinek, miközben a valódi gyakorlati tudást, melyre a digitális gazdaságban és munkaerőpiacon szükség van, már nem tanítja meg a diákoknak.

"A mi gyerekeink a jelenlegi oktatási rendszer mellett alkalmatlanok arra, hogy a digitális írástudást olyan szinten tudják alkalmazni, hogy azt később képesek legyenek a munkájukban is hasznosítani. Éppen ezért a köznevelést kell átalakítani. Az informatikai vállalatoknak sem elsősorban pénz kell, hogy idejöjjenek Magyarországra, hanem szakember kell! De ahhoz, hogy legyenek jó szakemberek, foglalkozni kell a köznevelés problémáival." - tette hozzá az IVSZ elnöke.

A digitális kompetenciák fejlesztése, a digitális írástudás a jelenleginél jóval magasabb szintre emelése, az iskolai és iskolán kívüli informatikai képzés reformja tehát halaszthatatlan feladat, az IVSZ erre irányuló cselekvési tervét – Oktatási kiáltvány: Az iskolai digitális oktatási megújítási terve címmel– az idei Információs Társadalom Parlamentje rendezvényen mutatta be Laufer Tamás.