Az IVSZ - Szövetség a Digitális Gazdaságért történetének egy kiemelkedő időszakához érkezett, amikor a digitalizáció már jelenidő, sőt, egyes területeken már végbe is ment. Minden ágazat digitalizálódik, ami az informatikai szektor jelentőségét tovább növeli - ma már nem csak 22 ezer hiányzó informatikusról kell beszélnünk, hanem a teljes gazdaság és a teljes társadalom digitális felkészültségéről.

Laufer Tamás, az IVSZ elnöke

Laufer Tamás, az IVSZ elnöke

Ha nyertesei akarunk lenni a digitalizációnak, annak kulcsa az emberek és a vállalkozások képzése és fejlesztése.

- mondta el Laufer Tamás, az IVSZ elnöke a GINOP 3.1.1. projekt bejelentésekor.

Kara Ákos, az NFM infokommunilációért felelős államtitkára szerint is fontos a digitalizációban rejlő lehetőségek kiaknázása, ehhez kritikus cél, hogy 2020-ig kétszeresére emelkedjen az informatikai képzésben végzettek száma, illetve az, hogy a képzés közbeni lemorzsolódás a jelenlegi 50 százalékos arányról csökkenjen. Ezzel a projekttel az államtiktár szerint nem csak a pályaválasztó diákokat, hanem a diákok szüleit és magukat az oktatókat is meg kell szólítani. Ma már az informatika annyira része a gazdaság minden területének, hogy biztosan állíthatjuk, hogy bárki, aki ezt a területet választja, biztos jövőt tudhat magáénak.

Kara Ákos, az NFM infokommunilációért felelős államtitkára

Kara Ákos, az NFM infokommunilációért felelős államtitkára

Jelenleg a programban 2,8 milliárd forint forrás áll rendelkezésre, arra, hogy első körben 400 program keretén belül legalább 20 ezer általános iskolás diákot érjenek el helyszíni inspirációs programokkal a piaci vállalatok együttműködésével együtt. A lehetőségek között szerepel, hogy ez a program kibővül további forrásokkal, ekkor már több mint 1200 helyszínnel az ország minden diákjához elérhet az informatikai szakma népszerűsítése. Emellett fontos, hogy a felsőoktatási intézmények is minél inkább engedjék be piaci innovatív vállalatokat a képzésekhez. Ezen a területen nagyon gyorsan változnak a trendek és az ismeretek, a piaci szereplőknek naprakész tudásra van szüksége - ehhez a meglévő tananyag rugalmas kiegészítésére, piaci-felsőoktatási együttműködésre van szükség.

Az IVSZ több éve dolgozik azért, hogy ez a program létrejöhessen, szerencsére a kormány és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felismerte a digitalizáció fontosságát, felkarolta az IVSZ kezdeményezését és létrehozta ezt a programot, amely egyszerre ösztönzi a fiatalokat a digitalizáció megértésére, ugyanakkor az iparban jelentkező szakemberhiányt is igyekszik enyhíteni.

A GINOP-3.1.1 projekt öt fő pilléren nyugszik: az I-es pillér keretén belül elkészül egy új, piackonform szakmai besorolás, amelyet a fejvadászoktól a KSH-ig mindenki egységesen használhat majd. A II-es pillér keretén belül több gyakornoki állás jön létre, ezekről egységes rendszerben szerezhetnek átlátható információkat a hallgatók és sokkal tudatosabban választhatnak a palettáról. Emellett magas piaci presztízsű sztenderd, nemzetközi oktatóanyagok bekerülnek a hivatalos felsőoktatási képzésbe és a hallgatók az egyetemi képzésen belül ugyanazokat a vizsgákat szerezhetik meg díjmentesen, mint amit a legjobb piaci szakemberek is megszereznek. A III-as és IV-es pillét pedig együttesen szolgálja azt a célt, hogy növekedjen az informatikai felsőoktatásba jelentkezők száma. Az V-ös pillér pedig a Digitális Élmény Központokon keresztül segít közel vinni és megismertetni a digitalizáció szakmai részét a fiatalokhoz.

Magyarország előrelépett a digitális forradalomra való felkészültségben - egyre több olyan, program jelenik meg, amely különböző ágazatok, területek digitális átalakulását célozza, szervezi. Mindezen programok azonban nem tudnak révbe érni, ha nincs megfelelő számú és megfelelő digitális képességgel rendelkező munkavállaló és felhasználó. Minden digitális fejlesztési program kulcsa az emberek digitális fejlesztése.

Az IVSZ aktív kezdeményezője, szereplője, véleményezője és támogatója azon programoknak, amelyek a digitálisan felkészült szakemberek és felhasználók számát igyekeznek növelni. Ezekben a napokban a IVSZ által szervezett Digitális Témaheten – az EMMI - támogatásával, 120 ezer diák,  8 ezer pedagógus, több mint 1000 intézmény vesz részt. Ez sokat segít, de a DOS végrehajtása a vezeti majd 21. századba a magyar oktatást.

A számos pozitív beavatkozás eredményeinek hatása együttesen érvényesül, a különböző területek egymást erősítve sikerre fogják vinni a ma bejelentett programot is.